Osvědčená praxe

Bývalo běžné, že na linku 155 volali lidé, kteří nepotřebovali akutní zásah záchranné služby, ale chtěli se například poradit, co dělat s teplotou. Nebo poptat, které lékárny mají o víkendu otevřeno. V reakci na zjištění, že operátoři tísňové linky strávili řešením takových hovorů víc než pětinu času – ano; skutečně zhruba 20 až 30 procent – zřídila středočeská záchranka již v roce 2009 call centrum nabízející možnost probrat s odborníky své starosti týkající se zdraví a získat kvalifikované doporučení.

Bezplatné číslo 800 888 155 funguje dodnes. Přibyla i e-mailová adresa s možností snadné domluvy pro neslyšící nebo osoby s komunikačním blokem.

Problém s telefonáty, které svým obsahem nespadají do urgentní péče záchranné služby, call centrum vyřešilo; operační středisko se může věnovat urgentnějším situacím. Podle slov ředitele středočeských záchranářů Martina Houdka skutečně velmi ulehčilo tísňové lince 155. „Tyto hovory sice obvykle nerozhodují o životě či smrti, svoji důležitost ale mají,“ zdůraznil Houdek. A pochvaluje si, že dispečeři tísňové linky, kteří nemají možnost věnovat se těmto lidem po delší čas, mohou jejich hovor přesměrovat právě do call centra.

Ilustrační foto.
Kvůli suchu vyhlásí zákaz odběru povrchových a podzemních vod

Nedůvěra zmizela

Ještě dnes si Houdek vzpomene, že počátky nebyly snadné. Středočeši tuto službu zaváděli jako první v republice – a on musel i mezi kolegy z jiných regionů čelit nedůvěřivým hlasům. „Poradenství ohledně zdraví a první 'svépomoci', než člověk může zajít za svým lékařem, funguje běžně i v dalších zemích. My jsme se inspirovali konkrétně londýnským call centrem,“ připomněl.
Díky dobrým zkušenostem se situace rychle změnila – potvrdilo se, že informační linka skutečně umí zabránit blokování urgentnějších hovorů na 155 – a středočeské pracoviště se stalo vzorem pro další regiony. Jeho příkladu následovaly i další záchranky. Právem. „Call centrum je výborná věc,“ chválí Houdek. „Pokud někdo zavolá na linku 155 s neurgentním dotazem, je přepojen na call centrum – ale jsou i opačné případy,“ připomněl, že se stává i to, že původní žádost o radu skončí výjezdem sanitky.

Call centrum záchranářů Bezplatné číslo: 800 888 155
SMS: 720 002 655
E-mail: call@zachranka.cz

* Hovory se většinou týkají poradenství v oblasti běžných chorob a onemocnění; jde také o psychickou podporu či rady týkající se spíše sociální oblasti.
* Operátoři se pro volající mohou stát nejenom rádci, ale i oporou a „vrbou“ v těžkých životních situacích. Pro případy závažnějších problémů mají databázi navazujících psychosociálních služeb, aby mohli volajícího nasměrovat k další odborné pomoci.
* Lidem pracovníci poradí například s otevírací dobou ordinací lékařů i pohotovostí, vyhledají lékárnu otevřenou i večer či o svátcích – ale poradí také s domácí léčbou nebo naopak s vyhodnocením, kdy už je lepší zavolat záchrannou službu.
- Zdravotníci sloužící na call centru volajícího v případě potřeby přepojí na sloužícího lékaře záchranné služby nebo jej odkáží na další odborníky či organizace (například na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost), a to včetně informace o telefonním čísle.

Činnost v roce 2017: - Poradenství ke zdravotnímu stavu: 4864
- Informace o zdravotnických zařízeních: 762
- Informace o záchranné službě: 295
- Psychosociální pomoc: 443
- Zajištění sekundárního transportu: 362
- Zneužití linky: 53

Zdroj: Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje

Celníci a inspektoři odhalili nelegální obchod s tygry
Zabít, naporcovat, prodat. Čínská medicína si žádala tygry