Nový sojovický most, umístěný jen sto metrů od původního a dosud sloužícího, nabídne úplně jinou jízdu. Silnice bude dvoupruhová, takže míjení dvou aut už nebude problém. Rozšířené krajnice navíc umožní bezpečný pohyb cyklistů. K dalším přednostem patří zvýšení nosnosti z osmi na deset tun. A očekávanou výhodou spojenou s příznivějším tvarem mostu i rozměry koryta je také zlepšení odtokových poměrů.

Nový most – vlastně soumostí – s navazující přeložkou silnice II/331 navazující na budoucí trasu obchvatu obcí Sojovice a osady Podbrahy ovšem není laciný špás. Celkové dílo v dálce 487 metrů (z čehož na samotný most připadá 86 metrů a 38 metrů na dva menší mosty inundační, tedy nad záplavovým územím v blízkosti samotného toku) mělo podle červencových informací středočeského hejtmanství přijít na 155,2 milionu korun s daní z přidané hodnoty – s tím, že 85 procent, nejvýše však 132 milionů, zaplatí evropská dotace z programu IROP; zbytek doplatí kraj. Novinkou je, že se celkové náklady snižují. Příjemně: o téměř 2,3 milionu. Nová cena dosahuje 152,9 milionu.

Zlevnění přinese změna stavebních prací, jíž zhotovitel stavby vychází vstříc správci toku Povodní Labe. Tento státní podnik požadoval změnu způsobu pažení kolem některých stavebních objektů včetně dvou pilířů. Důvod? Ochrana toku řeky Jizery, která je zdrojem pitné vody.

Původně se počítalo s tím, že pažení kolem základů bude postaveno jako trvalé, vysvětlil v pondělí krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Beranění ocelových štětovnic (mohutných profilů se zámky na okrajích, které umožňují jejich sestavování do stěn; instalují se „zatloukáním“ do podloží) by však mohlo vést k utržení břehů. „A následně k silnému zakalení Jizery, což by ovlivnilo jímací objekt,“ osvětlil Petrtýl souvislosti.

„Proto byla navržena změna řešení, a to ve formě použití dodatečného záporného pažení zatlačených nebo zavrtaných ocelových profilů s doplněním dřevěných pažin,“ doplnil. S tím, že jde o šetrnější technologii, kdy utržení svahů nehrozí. „Tato varianta není trvalá a vodotěsná – pro vyhloubení stavební jámy a provedení základů pilířů je však dostačující,“ konstatoval Petrtýl.