Vysoký krevní tlak je nemoc a musí se léčit:

| Video: Youtube

Vysoký krevní tlak, kterým trpí čím dál tím více lidí, bychom rozhodně neměli podceňovat. „Hypertenze nebolí. A pokud lidé nechodí na pravidelné lékařské prohlídky, tak riskují, že jejich onemocnění nebude včas léčeno. Může vyústit v nebezpečné následky, jako je infarkt, srdeční selhání, ale i onemocnění ledvin nebo mozková mrtvice,“ varuje lékař Richard Češka, garant projektu Srdce v hlavě. Projekt se snaží zlepšit informovanost ohledně rizik spojených s vysokým krevním tlakem a vysokým cholesterolem.

Pravidelné prohlídky

Bohužel, vysoký krevní tlak se může objevit bez pociťování jakýchkoli abnormálních příznaků. Bolesti hlavy, úzkost, dušnost, krvácení z nosu nebo bušení srdce jsou jen některé z příznaků vysokého krevního tlaku. Často se navíc objeví až poté, kdy vysoký krevní tlak již nějakou dobu máte.

Proto se všem dospělým doporučují každoroční kontroly. Právě neléčená hypertenze, zejména v kombinaci s vysokým cholesterolem, vede k závažným kardiovaskulárním nemocem. Často končícím infarktem, srdečním selháním nebo mrtvicí.

close Vysoký tlak je nenápadným zabijákem. info Zdroj: Shutterstock zoom_in Vysoký tlak je nenápadným zabijákem.

„Do roku 2030 se odhaduje počet úmrtí v Evropské unii v důsledku kardiovaskulárních onemocnění na 72 milionů obyvatel. Přitom podle některých odborných názorů lze již dnes až 80 procentům takto zapříčiněných předčasných úmrtí předejít pomocí správné prevence,“ uvádí lékárna Dr. Max.


Nahrává se anketa ...

Co je vysoký krevní tlak

Krevní tlak je síla, kterou krev tlačí na stěny cév. „Vysoký krevní tlak je stav, kdy je síla krve tlačící na stěny tepen trvale příliš vysoká. To časem tepny poškozuje. Pokud se hypertenze neléčí, může vést k vážným komplikacím, jako je srdeční infarkt a mrtvice,“ vysvětluje zdravotnický web Cleveland Clinic.

Pokud není vysoký krevní tlak udržován pod kontrolou, může to vést k vážným problémům s životně důležitými orgány, jako je srdce, ledviny, mozek a oči.

Při měření krevního tlaku se udávají dvě čísla:

  • Systolický krevní tlak je horní číslo; měří, kdy srdce tlačí krev skrz cévy.
  • Diastolický krevní tlak je nižší číslo; měří tlak mezi srdečními tepy.

Například údaj 120/80 označuje systolický krevní tlak 120 a diastolický krevní tlak 80 mm Hg.

Jak poznat vysoký tlak

„Existuje mnoho příznaků spojených s vysokým krevním tlakem, včetně bolestí hlavy, krvácení z nosu, únavy, závratí nebo zarudlých tváří. Jediný způsob, jak s jistotou zjistit, že máte vysoký krevní tlak, je si ho změřit,“ uvádí zdravotnický web SignatureCare Emergency Center.

Normální hodnoty krevního tlaku jsou 120/80. Mezi 120 a 140 je pre-hypertenzní stadium. To lze kontrolovat přírodními prostředky, jako je cvičení, hlídání příjmu soli, úprava jídelníčku a vyhýbání se cigaretám.

Pokud krevní tlak překročí hodnotu 140/90, bude daný člověk už považován za pacienta s vysokým krevním tlakem nebo-li hypertenzního pacienta.

Problémy s vysokým tlakem (více než 130/85 mm Hg; pozn. red.) mohou signalizovat příznaky jako bolesti hlavy, bušení srdce nebo snadné zadýchávání se. Alarmující by mělo být pískání v uších, tlak na prsou, zvýšená únava nebo potíže se spánkem.

15 příznaků vysokého krevního tlaku

Vysoký krevní tlak nemusí vykazovat žádné příznaky. Pokud ale máte některý z těchto problémů, měli byste si svůj krevní tlak změřit nebo navštívit svého lékaře.

  1. Silná bolest hlavy
  2. Bušení srdce
  3. Závratě
  4. Mravenčení prstů na rukou a nohou
  5. Krvácení z nosu
  6. Dušnost
  7. Ušní šelest nebo zvonění v uších
  8. Ospalost, nespavost
  9. Zmatenost
  10. Únava
  11. Nadměrné pocení
  12. Zvracení
  13. Rozmazané vidění
  14. Brunátnost v obličeji a dekoltu
  15. Otoky končetin

Jak správně měřit krevní tlak:

| Video: Youtube

Rizikové faktory

Mezi rizikové faktory vysokého krevního tlaku podle zdravotnického webu Riverside patří:

  • Stáří
  • Nadváha
  • Dědičnost
  • Strava s vysokým obsahem soli
  • Nadměrné pití alkoholu
  • Některé léky na hubnutí a stimulanty
  • Některé zdravotní stavy, jako je obstrukční spánková apnoe, onemocnění ledvin, nádory nadledvin a onemocnění štítné žlázy
  • Nedostatečná fyzická aktivita
  • Užívání tabáku a nelegálních drog

Rizikové mohou být ale například i dlouhé telefonáty. Hovory prostřednictvím mobilního telefonu delší než 30 minut týdně jsou spojeny s 12% zvýšením rizika vysokého krevního tlaku. Vyplynulo to z výzkumu, který byl zveřejněn v časopise European Heart Journal vydávaném Evropskou kardiologickou společností.

„Mezi faktory mající negativní vliv na vysoký krevní tlak patří vedle dědičnosti především obezita, nadměrná konzumace soli a alkoholu, stres a kouření. Zejména pacienti, kteří mají s ohledem na přítomnost těchto rizikových faktorů vysoké riziko kardiovaskulárního onemocnění, by měli svůj krevní tlak pravidelně sledovat. V případě zvýšených hodnot ihned vyhledejte lékaře,“ doporučuje lékař Richard Češka, garant projektu Srdce v hlavě.

Lidé s vysokým krevním tlakem si musejí dát pozor také při výběru sportovní aktivity. „Při silových sportech, jako jsou třeba vzpírání nebo kulturistika, mohou být svalové cévy při zátěži stlačené. Po dobu zátěže pak dochází k významnému zvýšení systémového krevního tlaku,“ upozorňuje Petra Vysočanová z Interní kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Brno.

Vhodnou fyzickou aktivitou při potížích s tlakem je hlavně chůze. Mohou to však být i jízda na kole, plavání, kolektivní míčové sporty nebo jóga, pilates či taiči.

Změna životního stylu

Léčba vysokého krevního tlaku obvykle zahrnuje léky a zavedení zdravého životního stylu.

Už změna několika denních návyků, jako je více chůze a méně soli, může dostat krevní tlak do normálního rozmezí. Pomůže už pouhých 20 minut chůze denně. Pro trvalejší změnu je dobré chodit aspoň třikrát týdně 30 minut.

Lékárna Dr. Max dále doporučuje:

  • Choďte na pravidelné lékařské prohlídky. Pořiďte si domácí tonometr, aby bylo možné krevní tlak pravidelně kontrolovat.
  • Minimálně 5krát týdně zařaďte pohybovou aktivitu trvající alespoň 30 minut, stačí například svižná chůze, plavání nebo jízda na kole.
  • V případě nadváhy a obezity snižte svoji hmotnost. Výrazně tím snížíte riziko rozvoje všech srdečně-cévních onemocnění.
  • Čerstvá zelenina a ovoce by měly tvořit největší část vašeho jídelníčku. Jezte je každý den. Nejméně 3krát týdně si dopřejte luštěniny.
  • Snižte množství konzumované soli. Nepřisolujte si jídla a omezte konzumaci paštik, salámů, jídel připravených z polotovarů a fastfoodů.
  • Zaměřte se na složení tuků ve stravě. Tuky živočišného původu (sádlo, máslo, smetana, uzeniny, tučné maso) nahraďte těmi rostlinnými (řepkový a olivový olej, ořechy).
  • Dostatečně spěte a zvládejte stres pomocí nejrůznějších relaxačních technik.
  • Omezte konzumaci alkoholu.
  • Nekuřte. Kouření přispívá k ateroskleróze, nepříznivě ovlivňuje stav cév a má mnoho dalších zdravotních dopadů. 
  • Některé rostliny podporují normální stav cévní soustavy. Patří k nim například česnek, jmelí a hloh.

Jak si správně měřit tlak?

  • Pár minut před měřením se v klidu usaďte a nijak se nenamáhejte.
  • Snažte se několik hodin před měřením vypustit ze svého jídelníčku kávu a čaj.
  • Tlak byste si měli měřit na pravé ruce, ve výšce srdce. Pokud je manžeta příliš volná nebo naopak příliš upnutá, může to způsobit, že naměříte špatné hodnoty. Pro jistotu opakujte měření dvakrát až třikrát a z konečných výsledků si spočítejte průměr.
  • Během měření se snažte nemluvit, nesmát se, ani nekašlat; může to zkreslit výsledek. Stejně tak neseďte s nohou přes nohu.
  • Tlak do hodnoty 120/80 mm Hg je považován za normální. Pokud pravidelně naměříte vyšší tlak, měli byste zajít k lékaři.

Podrobné rady jak si správně změřit tlak najdete na www.krevnitlak.cz.