Pedagožka Markéta Prošková: V Montessori chápeme chybu jako přítele
S Montessori pedagogikou jsem se blíže seznámila již při studiu vyšší odborné školy pedagogické. Chodili jsme pravidelně na praxe do mateřských škol. V jedné z nich se Montessori pedagogika aplikovala a mě tento způsob práce s dětmi naprosto nadchl. To byl první impuls zabývat se touto metodou více, následoval kurz Montessori pedagogiky, studium na vysoké škole. A v této cestě pokračuji dodnes.
close info Zdroj: Archiv Markéty Proškové zoom_in
Nejvíce mě oslovil celkový přístup k dětem, dokonale promyšlené didaktické pomůcky v zcela odlišném prostředí. Vše bylo klidné a přátelské. Vnímala jsem do té doby pro mě neobvyklý přístup pedagogů, kteří s dětmi pracují.
close info Zdroj: Archiv Markéty Proškové zoom_in
Montessori přístup je o člověku, ať už o rodičích, nebo o pedagogovi, jeho vnitřním naladění na děti. Ty nám okamžitě zrcadlí naše postoje. Většině konfliktů mezi rodiči a dětmi lze předejít. Je důležité si klást otázku, proč se dítě chová právě takto. Hledat příčinu. Jedná se o vzájemné porozumění, respekt, ale i pevné hranice. Ty jsou dnes velmi často rozvolněné. Montessori není jen vzdělávací systém s úžasnými didaktickými pomůckami, ale nabízí nám možnost poznat sebe a pochopit výchovu a vzdělávaní v souvislostech.
close info Zdroj: Archiv Markéty Proškové zoom_in
V Montessori pracovnách, stejně jako v životě, pomáháme dětem, aby samy sobě dokázaly, že mnoho věcí zvládnou. Že se mohou zaobírat věcmi, které je - v souladu s jejich vývojovými fázemi - doopravdy baví. Ať už jsou to dinosauři, písmena, počítání, nebo nácvik praktických činností, které vidí u dospělých. Vždyť na tatínka a na maminku jsme si hráli každý z nás.
close info Zdroj: Archiv Markéty Proškové zoom_in
Montessori pedagogika nabízí obrovský prostor pro sebevzdělání dětí i dospělých. Mohou se učit prostřednictvím svého dítěte trpělivosti, dokončování činností, porozumění nebo i pochopení souvislostí. Za největší dar u rodičů považuji schopnost zastavit se a jen tak se dívat na své dítě a umět přemýšlet nad každodenními situacemi. Neunáhlovat se k zbrklému řešení. Naučit se vnímat jemné a krásné okamžiky se svými dětmi. Dnešní doba je velmi rychlá. Pracovny jsou o tom zastavit se a opravdově být v daný okamžik se svým dítětem. Být partner a průvodce životem. Být opravdově spolu tady a teď.
close info Zdroj: Archiv Markéty Proškové zoom_in
Je něco, co mi Montessori pedagogika dala osobně? Určitě mi dala mnoho. Je to celoživotní proces vzdělávání. Neustále vnímám děti kolem sebe, jejich individuální potřeby. Snažím se jim přizpůsobit prostředí a aktivity pracoven v Domě dětí a mládeže. V dnešní době jsou děti ve stále větším stresu. Podle posledních průzkumů se české děti ze všeho nejvíce bojí selhání a neúspěchu. V Montessori chápeme chybu jako přítele, který nám pomáhá najít bez obav správnou cestu. I když při činnostech s dětmi zůstávám v pozadí a jsem pouze průvodcem, mám možnost si tyto postupy připomínat a mít radost, když se dětem jejich práce podaří. Pomoci jim, aby to dokázaly.
close info Zdroj: Archiv Markéty Proškové zoom_in