V hospodách sice ještě nenastala nová doba, kdy host vyhazuje číšníka, ale i sem postupně proniká všudypřítomná digitalizace. S takřka orwellovskou poetikou přistoupil k hlídání kvality svého piva přímo v hospodách humpolecký pivovar Bernard. Vyvinul vlastní webovou aplikaci Jak vám dnes chutná?, která umožňuje lidem sedícím v hospodě hvězdičkami ohodnotit právě čepovanou várku piva. K hodnocení je možné přidat i komentář.

Údaje se sbíhají v pivovaru, ten pak podle potřeby na konkrétní provozovnu vyšle odborníka, aby personálu pomohl s nastavením výčepního zařízení i samotného čepování, aby byl výsledek co nejlepší.

Sám pivovar k tomu uvedl, že chce, aby byl pěnivý mok v hospodách ve stejné kondici, jako když opouští pivovar.

„Proto trvale dbáme na to, aby pivo cestou neutrpělo a každý, kdo nabízí naše pivo, uměl čepovat co nejlépe. Získají tím všichni, především zákazník. A spokojený zákazník se rád ‚vrací na místo činu‘. Kvalita je náš hlavní prodejní argument,“ vysvětlil obchodní ředitel pivovaru Zdeněk Šípek.

Celý systém spočívá v QR kódu, který je umístěn většinou na podtácku v hospodě, jež čepuje humpolecké pivo. „Do telefonu pak stačí tento kód naskenovat a mít v telefonu zapnutou funkci hlídání polohy. Poté se už člověk dostane na naši stránku, kde pivo v hospodě ohodnotí,“ dodal Šípek k novince, která je v takřka všech čtyřech tisících hospodách, kde čepují Bernarda.

Kam s ním?

Nové technologie loni začal testovat i Plzeňský Prazdroj. Přišel s unikátní váhou se senzory, které analyzují chování zákazníků a zjišťují, odkud pivo nejčastěji mizí. Na toto místo poté pivovar umístí své produkty.  Váha dokáže také říct, jaký typ piva v dané lokalitě lidé preferují. Někde dominují ležáky, v jiných mají větší zastoupení nealko piva nebo cidery. Podobné to je i s výběrem balení, v jednom místě mohou být „v kurzu“ basy, jinde zase lidé upřednostňují plechovky či jednotlivé lahve.

„Nyní víme například to, že palety je výhodnější umisťovat u vchodů, kde díky nim prodej stoupá až o 50 procent. Speciální stojany jsou pak nejefektivnější u centrální uličky, kde poutají pozornost nakupujících,“ osvětlil výhody zástupce plzeňského pivovaru Pavel Císař.

Nové technologie usnadňují život i sládkům v minipivovarech. „V tomto ohledu vytyčují trend hlavně minipivovary v Americe, kde sládek přes různé technologie může z domu sledovat celý proces a z domu jej řídit. V malém se to pomalu objevuje i u českých pivovarů,“ uvedl Tomáš Maier z Katedry ekonomiky Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze.

Dodal zároveň, že se do tohoto oboru pomalu, ale jistě, dostávají i prvky umělé inteligence. „Avšak pivovarnictví je specifický obor, kde sice umělá inteligence může například pomoci s vařením piva, ale nikdy nenahradí lidský faktor,“ doplnil Maier.

To potvrdil i prezident Českého svazu minipivovarů Michal Voldřich. „Zkouší se tu například online sledování extraktu. Nutno ale podotknout, že pravou řemeslnou práci, kterou výroba piva vyžaduje, žádné nové technologie nikdy nemohou nahradit. Počítač si ke kádi nikdy nepřičichne,“ podotkl Voldřich.

close Příloha středečního tištěného Deníku: Dobré pivovary a lihovary info Zdroj: Deník zoom_in Příloha středečního tištěného Deníku: Dobré pivovary a lihovary Středeční Deník přináší přílohu o pivu
Věděli jste, že historie piva sahá až do pravěku? A že po celém starověkém světě rozšířili pěnivý mok římští legionáři? Víte, že pro chuť piva je důležitý nejenom slad, ale také voda? To vše se dozvíte v příloze Deníků nazvané Dobré pivovary a lihovary, kterou najdete vloženou v novinách už ve středu 31.5. Přečíst si budete moci také rozhovor s profesorem, který přednáší pivovarnictví a sladovnictví, najdete zde také tipy na dobrá piva a pivní novinky, nebo vítězné ležáky z minipivovarů, které určilo hlasování stovky sládků. Kupte si středeční Deník a dozvíte se vše o pivu.