Jestliže patříte k lidem, kteří se v pátek odpoledne vracejí po dálnici z práce, nepotkáte od ledna cestou ani jeden kamion. Tedy pokud poslanci dají zelenou návrhu novely silničního zákona, na kterém se ve středu dohodla vláda České republiky. Podle ní by totiž v pátek od 15 do 18 hodin a v neděli od půlnoci do deseti do večera neměly kamiony vůbec vyjet na větší komunikace.

Obyčejní účastníci silničního provozu tyto omezení jistě uvítají. Kdo by si za volantem nezanadával na předjíždějící se kamiony a na fronty velkých kolosů, které blokují úseky dálnic? Příkladem může být i omezení dálnice D5 mezi Žebrákem a Zdicemi, kde se při dopravních špičkách často tvoří kolony kamionů. Proto řidiči omezení kamionové dopravy vítají.

Dopravci a firmy využívající přepravu nákladními automobily přistupují k vládním úpravám zákona s rezervou a s obavami. „Je to celé nesmysl. Nemám nic proti omezení dopravy, tak jako je to všude jinde v Evropě. Ale to, co vymysleli u nás, je dost krátkozraké,“ myslí si jeden z autodopravců Jaroslav Štěpnička.

Podle něj je návrh novely zákona pouze populistický krok strany zelených. „Situaci v dopravě to stejně jenom zhorší. Především přerušit provoz nákladních automobilů v pátek odpoledne znamená, že se kamiony musí někam uklidit, někde zaparkovat. Na to nejsou kapacity, takže se nákladní auta přesunou na menší parkoviště a silnice do měst. Pak v šest hodin vjedou zpět na přeplněnou dálnici a problémy budou ještě větší,“ zlobí se Jaroslav Štěpnička. Jak se zvednou provozní náklady dopravců, si ale zatím netroufá odhadovat.

Spediční firmy se ovšem na zvýšení nákladů shodují. „Je to tak. Když se přeruší doprava v pátek odpoledne, bude se muset vozit až do večera. Takže v továrnách a ve skladech budou muset zaměstnanci čekat na zpožděné kamiony až do večera. Případně se bude přeprava posouvat na pondělí, takže se přeplní dálnice kamiony na začátku týdne. Navíc musí řidiči dodržovat spoustu předpisů o maximální délce pracovní doby a musí mít povinné přestávky. Takže omezení provozu kamionů naruší i organizaci dopravy celkově,“ přidává se David Hasman z další spediční společnosti. Podle něj se vládním návrhem stejně nic nevyřeší. „Objem přepravy se nesníží, protože se stejně bude muset náklad rozvozit. Pouze se tím doprava prodraží, takže se samozřejmě mohou zvednout i ceny. Doplatíme na to tak všichni,“ dodává David Hasman.