Poslední víkend před Štědrým dnem znamená pro všechny obchodníky již tradičně velké pracovní vytížení. Na Zlatou neděli se totiž chodí nakupovat. „Samozřejmě že využiji možnosti jít v neděli do krámu, mám na to víc času,“ popisuje jedna z mnoha návštěvnic hořovického obchodu.


Majitelé a prodavači si už nedovedou představit jinak strávenou předvánoční neděli než za pultem. „Na Zlatou neděli otevíráme každý rok. Vždycky přijde hodně lidí, protože většina z nich nechává nákupy dárků na poslední chvíli,“ upozorňuje majitel obchodu se sportovními potřebami Jan Voříšek.
Podle jeho slov se ale tento rok na návštěvnosti obchodů o víkendu projevil fakt, že Štědrý den je až ve středu. „Na nákupy mají lidé ještě dost času, nejvíc jich přijde až 24. prosince,“ dodává Voříšek.

Tržby tak obchodníci očekávají až po neděli. Spousta lidí už totiž nepůjde do práce. Ve školách jsou prázdniny, většina velkých továren v regionu nevyrábí a stojí už i několik dnů, další lidé si berou dovolené. „Já jsem si dneska vyšla do města, protože se bojím, že v pondělí a v úterý bude všude moc lidí. Sama jsem doma a myslím, že po neděli už nebude pracovat nikdo,“ dodává zákaznice jednoho z otevřených obchodů.

Přestože mají prodavači před vánoci plno práce, je podle nich tento rok patrný pokles tržeb. Není to jen kvůli tomu, že v neděli zbývaly do Štědrého dne tři dny. „Zboží prodáme stále dost, ale každoročně se tržby snižují,“ popisuje majitel drogerie v Hořovicích Jiří Froněk s tím, že hlavním důvodem sníženého zájmu zákazníků je konkurence velkými obchodními domy.


„Stále mezi regály slýchám od lidí, že radši sjedou do Globusu na Zličín. Přestože sortiment nabízíme stejný nebo i větší, zákazníci jezdí nakupovat raději do velkých obchodních domů,“ dodává Froněk s tím, že další konkurencí jsou i větší obchody se smíšeným zbožím.


Dalším nezanedbatelným důvodem klesajícího zájmu lidí o nákupy v kamenných obchodech je internet. Ten už se ale podle některých obchodníků udržuje delší dobu na stejné úrovni. „Nemyslím si, že by letos internetové nakupování ovlivnilo naše tržby více než minulý rok. Větším problémem je narůstající nejistota lidí a mediálně vyvolávaná panika z ekonomické krize,“ upozorňuje podnikatel s elektronikou na Berounsku Milan Selmbacher s tím, že lidé začínají myslet na zadní vrátka a oproti předešlým letům letošní Vánoce mnohem více šetří.