Dnešní děti pomalu zapomínají, k čemu slouží papír. I na školách v našem regionu probíhá technická revoluce a výuka se nenávratně mění. Studenti vyměňují nemoderní sešity za osobní počítače.


„Já používám ve škole vlastní notebook a je to super. Považuji to za velkou výhodu. Se spolužáky si můžeme vyměňovat dokumenty, studijní materiály, spolupracovat na projektech,“ popisuje Oliver Kunc z hořovického gymnázia.

Školní inspekce chce internet

Vyučovací metody se v současnosti musejí tomuto vývoji přizpůsobit. „Jde o celostátní obecný trend, který hlásá dokonce i inspekce. Děti by počítače při vyučování měly používat. Dokonce by bylo podle inspektorů nejlepší, kdyby měli studenti přístup na internet,“ upozorňuje ředitel hořovického gymnázia Jiří Vlček.


Na zdejší škole jsou podle jeho slov k tomuto cíli na půl cesty. „Studentům více méně umožňujeme při hodinách pracovat s vlastním laptopem. Předpokládáme, že ho využívají, jak mají, tedy ke splnění cílům a úkolům, které při hodině mají,“ popisuje Vlček.


Přístup na internet se ale vyučující zatím neodhodlali studentům povolit. „Máme zkušenosti v používání výpočetní techniky v počítačových učebnách, kde žáci jen výjimečně využívají internet k vyhledávání studijních materiálů. Těch negativ by asi bylo více než pozitiv. Je nám ale jasné, že do budoucna se tomu neubráníme. Ještě to ale nějaký čas potrvá, než studenty někdo vychová a naučí je, k čemu internet slouží. V budoucnosti to určitě bude běžná věc,“ uvažuje Vlček.

Bez psaní na papír se zatím neobejdeme

Studenti si již dnes s počítači rozumí a s přehledem je při hodinách využívají. „Každý asi vždy nepracuje s notebookem správně, ale učení to určitě usnadňuje. Když například zameškám látku, mohu si snadno dokument překopírovat nebo i vyfotit mobilem a pak ho do počítače vložit,“ vykládá gymnazista.


Podobná situace je i na jiných školách. Ne vždy se ale notebooky a laptopy ke studiu hodí. „Počítač podle mě stále není v některých předmětech praktický a ani následné hodnocení práce by nebylo průkazné. Vždyť matematické nebo ekonomické příklady by stroj vypočítal sám, diktáty by sám opravil,“ připouští ředitel Obchodní akademie v Berouně Ivan Šlemín.


Přesto se práci s počítači při hodinách nebrání. „Pokud by to studenti vyžadovali tak používání notebooků na škole možné je. Sešit ale stále považuji za součást dokumentace daného předmětu,“ dodává Šlemín.


Nedostatky, které studentům při upřednostňování počítače před sešitem vznikají, by v budoucnu nikomu vadit neměly. „Taková je doba. Současný trend k používání počítače povede. Vždyť dneska perem už v podstatě nikdo nic nepíše. Posílají se jen textové zprávy, píší se emaily,“ krčí rameny Vlček. Psaní na papír tak nejspíš příští generace potřebovat nebude.