Tak se od letošního ledna jmenuje bývalá poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy, původně poradenské a terapeutické centrum Sponte. Více v rozhovoru prozradila vedoucí centra a psychoterapeutka Jana Slavíková.

Přichází se změnou názvu centra i změny pro vaše klienty?
Pro klienty se nic nemění, návštěvy jsou bezplatné, zájemci nepotřebují ani doporučení. Je však vhodné, když si návštěvu u nás předem objednají. Mohou využít telefon i emailovou adresu. Lhůty nejsou dlouhé, nyní objednáváme přibližně s dvoutýdenním předstihem.

Jaké jsou nejčastější problémy vašich klientů?
Pokud bychom se drželi statistiky, kterou si vedeme, pak jsou to na prvním místě osobní problémy, dále poruchy v komunikaci, krize vztahů, psychosomatická problematika, problémy s dětmi, rozvodová problematika včetně porozvodového uspořádání, finanční problémy, nevěra a adaptační problémy.

Jaké situace řešíte s mladými lidmi?
S mladými lidmi začínáme samostatně pracovat přibližně od šestnácti či sedmnácti let. Jedná se například o zmatení v dospívání, špatnou komunikaci v rodině nebo problémy s chováním. V poslední době se snažíme i o to, abychom byli propojení se školou. Snažíme se, aby škola, rodiče i my jsme byli rovnocennými partnery, abychom společně došli k řešení.

Překvapují vás klienti?
Ne v pravém smyslu toho slova. Překvapením bych to, co zažíváme s klienty, nenazvala. Ale navzdory tomu, že nás vyhledávají v obtížných situacích a chvílích svého života, s nimi často prožíváme i radost a uspokojení ve chvílích, kdy se se svými problémy dokáži vypořádat, jsou schopni čelit těžkostem života, nemusí se jim vyhýbat a tím si dál život komplikovat.

Jak vás lidé nejčastěji vyhledávají?
V dnešní době je častým prostředníkem internet, poslední dobou se hodně setkáváme i s tím, že lidé přichází na doporučení svých známých, kteří už naše centrum navštívili. Zároveň ale spolupracujeme s celou sítí dalších subjektů: OSPOD Beroun a Hořovice, praktičtí a odborní lékaři, Probační a mediační služba, soud, policie, školy…

Vrací se klienti?
Ano. Stává se, že po několika letech přijdou s jiným problémem, než při předešlých návštěvách.

Jaké další problémy řešíte?
Máme mnoho klientů, kteří řeší své finanční poměry. A to například kvůli ztrátě zaměstnání nebo kvůli problémům se splácením hypoték. Lidé se v této době často dostávají do finanční tísně. Řešíme zde dopady na člověka i to, čím přispěl, že se do dnešní situace dostal a jak ji může řešit. Neradíme jak konkrétně naložit s penězi, můžeme však zprostředkovat potřebný kontakt. Můžeme také poradit, jak se příště takovým situacím vyhnout.

Jaké rady u vás hledají nezaměstnaní?
Přijdou k nám proto, že se s tím nemohou vyrovnat, že to trvá dlouho a má to dopad na další oblast života, na rodinu, na vztahy.

Chodí k vám lidé, kteří řeší problémy s alkoholem?
Ano, s touto problematikou se setkáváme, stejně jako s dalšími formami závislostí. Je to široká problematika, kde je třeba porozumět i celému sociálnímu okolí, ve kterém člověk žije a které závislostí trpí. Tedy co se týká akutní léčby závislosti, v tomto směru jsme schopni zprostředkovat kontakty a možnosti, které jsou dostupné. Naší „parketou“ v této problematice je celková orientace klienta v jeho situaci, nasměrování k léčbě a dál práce s rodinou a následná péče po návratu z léčby.

Vyskytuje se nějaký druh problematiky na Berounsku více, než v jiných regionech?
V rámci jednotlivých poraden jsou problémy i jejich rozsahy podobné.

Jaký je věk vašich klientů?
Pokud bychom zde znovu použili naši statistiku, průměrný věk klientů je 39,7 let u mužů a 36,6 let u žen. Z toho je patrné, že největší část naší klientely je z řad lidí v produktivním věku, kteří jsou pod velkým tlakem ze všech stran. Samozřejmě se ale setkáváme i s klienty šestnáctiletými stejně jako v důchodovém věku.

Může být návštěva i anonymní?
To je samozřejmostí. Klientům tuto možnost vždy nabízíme. Nemusí uvádět žádné údaje. Pouze se domluvíme na tom, jak se budeme oslovovat. Lidé toho ale moc nevyužívají. Často se stává, že s námi lidé v anonymitě začnou pracovat. Pak se uvolní a své jméno či bydliště chtějí sdělit sami. Vyplyne to tak ze společné práce. Vše však zůstává dál v anonymitě. Žádné osobní údaje se od nás nikam dál nedostávají.

Setkáváte se s kolegy z ostatních regionů?
V rámci Středočeského kraje se pravidelně setkáváme každý měsíc na poradách a zároveň pořádáme setkání, která mají vzdělávací charakter, vždy vybíráme problematiku, se kterou se všichni potkáváme.
Vlastně není divu, jsme jednou organizací zřizovanou krajským úřadem a je třeba, abychom vzájemně o sobě věděli a celková koncepce našich pracovišť byla víceméně jednotná. Mimo to se potkáváme při dalších příležitostech, jako např. v rámci Národního týdne manželství se podílíme na organizaci konference, pro letošek s tématem komunikace v manželství.

Co se mohou lidé na konferenci dozvědět? Není určená spíše odborné veřejnosti?
Myslím, že ne. Příspěvky se budou zabývat například asertivní komunikací, pohledem mužů a žen na komunikaci či konflikty v manželství. Konference se koná v úterý 14. února od 10 do 16 hodin v prostorách Krajského úřadu Středočeského kraje.

Kontakt
Telefonní číslo: 311 636 282
Mobil: 737 342 609
E-mail: rodina.poradna@tiscali.cz
Web: www.sponte-poradnakd.cz
Provozní doba
Pondělí 7.30 – 16.00
Úterý 7.30 – 16.00
Středa 7.30 – 17.00
Čtvrtek 7.30 – 14.00
Pátek 7.30 – 12.00