Cestovní kanceláře musí být připravené i na případné reklamace cestujících. „Lidé uplatňují například vrácení peněz za nefungující klimatizaci. To je naprosto oprávněná reklamace. Najdou se však i perličky, kdy klienti chtějí náhradu za to, že jim přes noc na balkóně neuschly plavky. Další si stěžovali, že při pobytu v zahraničí přibrali pět kilogramů, i to chtěli uplatnit jako reklamaci,“ uvedl Radek Beňo.

Zkažený zájezd

Bizarní reklamace řeší i hořovická Osvěta. „Klienti chtějí vrátit i polovinu z celkové ceny zájezdu. Zkoušejí reklamovat například zkaženou dovolenou kvůli tomu, že neseděli v autobusu u okna, že je v noci rušila hudba tanečního večírku, nebo že letadlo mělo pět minut zpoždění,“ uvedl Jiří Sklenář.


Lidé vyměnili letadlo za autobus

Hlavní motivací při výběru destinací je cena zájezdu. „Počet cestujících se nesnížil, ale zmenšil se obrat. Což se projevilo tím, že si lidé vybírají levnější dovolenou, narostl prodej zájezdů s vlastní dopravou. Zájemci si například kupují ubytování v Chorvatsku. Víc než loni, se také prodávají autobusové zájezdy,“ popsal letošní sezónu za berounskou cestovní kancelář Infotravel Radek Beňo.

Na poslední chvíli

Blanka Kadeřábková z berounského Času sdělila, že se v jejich cestovní kanceláři počet klientů lehce snížil a též vybírají podle ceny. „Od roku 2009 mají klienti strach z propouštění, proto nechávají ve větší míře nákup zájezdů na poslední chvíli. Hledají levnější ceny a často se rozhodnou i pro pobyt v Čechách,“ konstatovala Kadeřábková.

Dalším důvodem stálého zájmu o zájezdy do přímořských destinací je ustálení cen, které jsou podle zástupců cestovních kanceláří pro lidi stále dostupné. „Ceny zájezdů stagnovaly, některé oproti loňsku klesly. Mnozí s tím nebudou možná souhlasit a budou tvrdit opak. Je to ale optický klam. V loňském roce byly ceny uváděné bez letištních poplatků. Od loňského listopadu se však cena musí uvádět kompletně, nařizuje to zákon,“ vysvětlil Radek Beňo.

Krize v Řecku

Hospodářské problémy Řecka zájem nesnížili. „Změnila se však klientela. Najdou se lidé, kteří v Řecku nikdy nebyli a pro tuto variantu se rozhodli kvůli tomu, že očekávají nižší náklady,“ konstatoval Beňo.

Kuriózní reklamace

- klienti požadovali vrácení peněz za špatně situovaný balkón, na kterém přes noc neuschly plavky
- lidé chtěli náhradu za pětikilogramový váhový příbytek, ke kterému přišli v destinaci s chutným jídlem
- zkažená dovolená kvůli noční hudbě nebo pětiminutovému zpoždění letadla, lidé reklamují i to, že neseděli v autobusu u okna