Poté, do se Bendl stal ministrem dopravy, může totiž podle Ratha pomoci rychlejšímu vybudování některých klíčových dopravních staveb ve středočeském regionu.

Hlavně rychlodráhu


Na prvním místě zmiňuje rychlodráhu na Kladno, jejíž zprovoznění označil za klíčové nejen pro největší středočeské město, ale také pro ruzyňské letiště a přilehlé části Středočeského kraje. Bendlův mluvčí Martin Kupka potvrdil, že projekt moderního železničního spojení Praha–Kladno patří i k prioritám ministerstva. A Bendl-ministr rychlodráhu podporuje stejně vehementně jako v době, kdy ještě býval Bendlem-hejtmanem. Zatím je ale ve hvězdách, zda se podaří naplnit původní předpoklady, že první cestující by se po frekventované trase (kterou nyní denně absolvuje na cestě za prací a studiem na dvacet tisíc lidí) mohli svézt již v roce 2013.

Na západ i na jih

K dalším dopravním prioritám nového vedení Středočeského kraje, jimž by představitelé státu měli věnovat pozornost, patří podle Ratha „karlovarka“, tedy rychlostní silnice R6. A to nejen její prodloužení minimálně po úroveň Rakovníka, když už ne až na hranici kraje, ale také opravy starších úseků. „Ty jsou v katastrofálním technickém stavu; stávají se pomalu nesjízdnými, varoval Rath.

Za velmi důležité považuje i urychlení prací na výpadovkách z Prahy na České Budějovice. Ať už jde o trasu D3 přes Tábor nebo R4 přes Příbram.

Obchvat jablkem sváru

Na čem se však bývalý a současný hejtman středních Čech neshodnou, je vedení obchvatu severní části Prahy. Ne že by oba obchvat nechtěli; v důrazu na jeho důležitost jsou zajedno. Odlišný názor ale mají na vedení jeho trasy. „Nám jde o to, aby se práce zahájily co nejdřív – a tak jsme připraveni podpořit i severnější variantu,“ konstatoval Rath. Protože se dříve prosazovaná suchdolská varianta podle jeho mínění „zasekla“ na odporu pražských městských částí Suchdol, Lysolaje a Dolní Chabry, veřejně k vedení trasy obchvatu nabízí území středních Čech. „Suchdolskou variantu neodmítáme – podpoříme ale i trasu přes Řež nebo překonání Vltavy někde mezi Kralupy a Vodochody,“ prohlásil. Hlavně aby se prý začalo stavět co nejdřív.

Podle Bendla však jiná než suchdolská varianta nepřipadá v úvahu. Řízení kolem změny územních plánů, která by musela předcházet stavbě v jiném úseku, by totiž zahájení prací neúměrně oddálila. Možná i o osm až deset let. Navíc, jak připomněl mluvčí Kupka, severnější variantu zase odmítaly dotčené středočeské obce.