„Je až neuvěřitelné, jací jsou někteří řidiči lajdáci. V neděli večer začal padat sníh a já musel za tchyní do Nižboru. Když jsem se vracel, musel jsem nečekaně zabrzdit a auto za mnou to neubrzdilo. Najelo předkem na můj nárazník. Byl jsem z toho na prášky, ale snažil jsem se ovládnout. Když jsem zjistil, že auto neubrzdil kvůli tomu, že jezdí stále na letních gumách, neudržel jsem se a vynadal mu. Měl luxusního mercedesa a tvrdil mi, že na zimní pneumatiky nemá peníze, že na nich odjezdil už mnoho zim a že silnice měla být posypaná. Pak by prý auto ubrzdil i na letních gumách,“ popsal svůj nedávný zážitek Ivan Koutný z Berouna.

U nehod v zimě, kde prokazatelně sehrály negativní roli letní nebo pod zákonnou míru sjeté zimní pneumatiky, mohou pojišťovny krátit výplaty plnění u havarijních pojistek. Pokud řidič v zimním období způsobí nehodu s letními pneumatikami, je to problém.

Když pojišťovna při řešení pojistné události dojde k závěru, že nesprávné pneumatiky měly vliv na vznik a rozsah škody, může vyplácenou škodu viníkovi nejen pokrátit, ale v některých případech dokonce odmítnout. Poškozený řidič své peníze vyplacené dostane, ale pojišťovna je pak může chtít po viníkovi zpět. Tato situace může nastat i v případě, že řidič nebude mít na zimních pneumatikách dostatečně hluboký vzorek.

O údržbu silnic druhé a třetí třídy se stará v regionu Krajská správa a údržba silnic Kladno. Ta má na starost zhruba kolem 670 kilometrů. Zajišťuje údržbu silnic i v Rakovníku, Slaném, Kladně a Černošicích.

Silničáři jsou podle vyjádření vedoucího provozu oblasti Kladno KSÚS Bohumila Taraby na zimu připraveni. „V současné době máme v souladu s operačním plánem vyhlášený druhý stupeň pohotovosti zimní údržby. Operační plán zahrnuje kromě sypačů, traktorových radlic i zásoby posypových materiálů. Sklady inertních materiálu a soli jsou naplněny podle spotřeby v minulých letech,“ uvedl vedoucí provozu oblasti Kladno KSÚS Bohumil Taraba.

Pro účely zimní údržby jsou silnice rozděleny do tří skupin či pořadí. U každého pořadí platí jiné zákonné časové limity pro odstranění závad ve sjízdnosti. Pro silnice zařazené v I. pořadí je lhůta pro obnovení sjízdnosti 3 hodiny, ve II. pořadí 6 hodin a ve III. pořadí 12 hodin. Na převážné části vozovek se při spadu sněhu či námraze používá k údržbě povrchů posypová sůl. V lokalitách CHKO Český kras a CHKO Křivoklátsko se pro zmírnění závad ve sjízdnosti používá pouze zdrsňující, tedy inertní materiál. V případě, že je tento materiál nedostačující, je možnost po povolení CHKO jednorázově použít k zajištění sjízdnosti i chemický materiál. To Bohumil Taraba potvrdil.