eroun/ Nerovný boj o přežití vedou v berounském regionu majitelé kamenných obchodů s velkými obchodními řetězci. Jejich tvrdá a nelítostná konkurence jim nedává téměř žádnou šanci na slušný výdělek a potřebný rozvoj. Mnozí berounští obchodníci mají problémy i s tím, aby vydělali na drahý pronájem prostor v centru města. Všemi silami se snaží udržet nad vodou i majitelé berounského obchodu s výpočetní technikou. „Naším největším konkurentem nejsou pouze supermarkety v okolí, ale i E–shopy. Na některé produkty mají velmi specielní ceny. Dá se říci, že je prodávají za to, za co je nakoupili. Při objemu zboží, které prodávají, si to mohou dovolit. Abychom jim dokázali konkurovat, jsme nuceni prodávat naše zboží pod nákupní cenu. Je to běh na dlouhou trať,“ postěžoval si jeden ze spolumajitelů berounské prodejny Mironet Lukáš Hájek.


Aby majitelé tohoto obchodu neskončili, jako desítky jiných, rozšířili své podnikatelské aktivity na služby a servis. „Jen tak si můžeme v současném prostředí udržet zákazníky. Lidé sice nakoupí v supermarketech levné zboží, ale servis a ostatní služby už jim tam nikdo nezajistí,“ dodal Hájek.
Velkému tlaku supermarketů se snaží odolat i majitel drogerie a parfumerie v centru Berouna Lubomír Krob. „Samozřejmě, že díky jejich konkurenčnímu prostředí máme problémy. Ten, kdo říká, že je nemá, tak lže. Leckdo zápasí i o samotnou existenci. Nevím sice o nikom, kdo by zkrachoval, ale problémy podle mne mají všichni malý obchodníci ve městě,“ říká Lubomír Krob.⋌

Aby mohli berounští obchodníci tvrdé konkurenci čelit, museli omezit počet zaměstnanců. Kde se dříve o zákazníky starali tři, jsou nyní jen dva či jeden. „Tržba nám kvůli obchodním řetězcům v okolí šla dolů, ale zatím ještě dejcháme,“ konstatovala Jana Machníková z berounského železářství Břenda.
Jaromír Smrčina se úspěšně pere
Poměrně úspěšně se s velkými zahraničními obchodními řetězci „pere“ Jaromír Smrčina, i když přiznává, že řetězce mají dokonalou logistiku a dodavatelé jim jdou na ruku. Minulý rok musel Jaromír Smrčina svůj obchod v Příbrami na Zdaboři uzavřít. Areál, kde svůj obchod měl, koupila velká developerská firma, aby zde postavila Tesco a další menší obchody. Jaromír Smrčina se rozhodl, že s obchodem neskončí a s konkurencí se popere.


Nejprve se musel zadlužit
Zadlužil se a postavil na Flusárně novou budovu se sklady, velkoobchodem a maloobchodní prodejnou. Krok se mu vyplatit. Loni na podzim obchod otevřel a obchod prý jen kvete. „Boj s velkými obchodními řetězci se daří ovšem jen s vysokým osobním nasazením. Ráno začínám v pět a obchodu se věnuji až do večerních hodin. Snažím se, aby mi dodavatelé rovnali podmínky s obchodními řetězci. Daří se nám držet cenu průměrného nákupu o pět až deset procent níž, než mají právě supermarkety,“ řekl obchodník Jaromír Smrčina.
Podle něj jsou ranou pod pás akce supermarketů, kdy obchod například nabídne v týdenní akci levný cukr, ale zboží je tak málo, že už první den dopoledne je vyprodané,“ popsal Jaromír Smrčina. „Do supermarketů kvůli akci přijedou lidé třeba i z vesnic a slibované zboží nenajdou. Když už ale v obchodě jsou, nakoupí si jiné věci,“ dodal obchodník.


Jaromír Smrčina samozřejmě podobné akce ve svém obchodě dělá také. Rozdíl je prý ovšem v tom, že akce trvají dvacet dnů a po celou dobu jsou slibované výrobky k dispozici. „Pokud se zboží vyprodá, výjimečně nemusí být jeden den k dispozici. Děláme ale všechno pro to, abychom zboží doplnili a druhý den je obvykle opět na skladě,“ uzavřel Jaromír Smrčina. Férový přístup k zákazníkům a dlouhé hodiny strávené v práci nesou ovoce. Obchodník odhaduje, že se jeho roční obrat zvýší o 20 procent.


Podobné zkušenosti s akcemi velkých obchodních řetězců má i Iveta Vyskočilová, která pracuje v obchodu s potravinami v křižáku. Před lety malým potravinám začal konkurovat Albert, letos se vedle otevřel Penny market. Prý je to teď o hodně horší, než to bývalo. Iveta Vyskočilová má s akcemi velkých řetězců stejnou zkušenost, jako Jaromír Smrčina. „My sami děláme akce, které trvají tři týdny. Samozřejmě se občas stane, že je zboží jeden nebo dva dny vyprodané, ale vždy ho doobjednáme,“ dodala Iveta Vyskočilová.


Malé potraviny čeká v blízké době další rána. V horizontu měsíců by se mělo otevřít v Příbrami Tesco – právě ten obchod, kterému musel ustoupit Jaromír Smrčina. „S obchodem to bude zase horší. Je to od nás naštěstí dál, než jsou ty dva supermarkety. Budeme se samozřejmě snažit, abychom fungovali dál. Snad to půjde,“ uzavřela obchodnice.

Romana Šimková, Martin Lukeš