Desítky těžkých kamionů přivádějí Alenu Pechovou ze Zdic na pokraj zoufalství. Místní silnice druhé třídy II/605 totiž ve směru na Prahu a Plzeň kopíruje dálnici D5. „Kamiony nás hlukem obtěžují přes den i v noci. Často kvůli nim nespíme. Největší rámus ale dělají ve dne. V létě kvůli hluku nemůžu s dětmi ani na zahradu. Kromě toho nám kamiony velmi často parkují před domem,“ stěžuje si Alice Pechová na dopravní situaci ve Zdicích. Její sousedce Marii Pelcové kromě hluku vadí i smrad, který projíždějící nákladní auta kolem sebe šíří. „Hluk i zápach, který k nám jde ze silnice je velmi nepříjemný. Kvůli kamionům se silnici bojím i přecházet,“ stěžuje si Marie Pelcová.

Dopravci se snaží ušetřit peníze

Podle starosty Zdic Miroslava Holotiny se jízdou po komunikaci druhé třídy dopravci snaží vyhnout placení mýtného na dálnici. „Ušetří tak spoustu peněz,“ je přesvědčen starosta. Problémy s dopravou začaly ve Zdicích se zavedením mýtného. Od dubna se vedení města snaží o to, aby byl nákladním autům nad 3,5 tuny do Zdic vjezd zakázán. „Dálnice se přeci stavěly kvůli tomu, aby ulevily dopravě v obcích,“ tvrdí Holotina.
Na úseku ze Zdic do Berouna ušetří řidič kamionu na mýtném kolem 80 korun. „Za kilometr ujetý na dálnici, zaplatíme v České republice kolem čtyř korun. To jestli se řidiči vyplatí jet po komunikaci druhé třídy místo po dálnici závisí i na smluvních podmínkách,“ říká králodvorský autodopravce Vlastimil Hájek. Ač dopravci oficiálně nepřiznávají, že by kvůli mýtnému sjížděli z dálnice na okresní cesty, mimo protokol se nám zástupce jedné autodopravy vyjádřil, že to tak mnohdy dělají. Nepřál si ale zařadit svůj názor do ankety (viz video).

Obce nezískaly souhlas policie

Nadměrná doprava sužuje i obyvatele Žebráku a Cerhovic. Jejich starostové se proto se Zdicemi snaží komplikovanou dopravní situaci řešit společně. Mají za sebou spoustu jednání, ale jejich úsilí ztroskotalo na legislativě. Pro navržená opatření se jim nepodařilo získat souhlas policie ani referátu dopravy. Silnice II/605, která kromě Zdic, Žebráku a Cerhovic prochází i Královým Dvorem a Berounem je totiž doprovodnou komunikací dálnice. Jezdí po ní i nákladní auta, jejichž konstrukční rychlost nedosáhne 80 kilometrů v hodině a na dálnici tak nesmějí. „Aby mohla být na takovouto komunikaci umístěna omezující dopravní značení, měli by představitelé obcí získat souhlas ministerstva dopravy,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Berouně Jaroslav Adášek. Berounu se to podle jeho slov podařilo. V současné době kamiony a těžká nákladní auta do města nesmějí. Představitelům Berouna trvalo přes rok, než od ministerstva dopravy potřebný souhlas k umístění dopravního značení dostali.

Starosta Žebráku Daniel Havlík je přesvědčen, že by s řešením tohoto problému měl obcím pomoci krajský úřad jako majitel komunikací druhé a třetí třídy a jednání s ministerstvem dopravy iniciovat. „Silnice II/605 je jeho majetkem. Těžká nákladní auta ji ničí a oprava bude stát spoustu peněz. Z tohoto důvodu by nemělo být krajskému úřadu lhostejné, kudy kamiony jezdí a v jednáních s ministerstvem dopravy by nás mělo podpořit,“ uvedl starosta Žebráku.

S ministerstvem jedná poslanec

S ministerstvem dopravy obce jednají prostřednictvím zdického místostarosty a poslance Richarda Dolejše. Na jeho žádost o stanovisko ministerstva k dopravnímu značení na silnici II/605 mu kancelář ministra Aleše Řebíčka odpověděla, že dopravní značení si může stanovit příslušný úřad sám. Například značku Zákaz vjezdu všech vozidel s hmotností nad vyznačenou mez může umístit na silnici, pokud chce chránit obyvatelstvo i komunikaci samotnou. V případě jejího umístění ale hrozí, že nebudou smět projet ani tranzitní nákladní vozy ani vozidla pro svoz komunálního odpadu a hasičského záchranného sboru. „Každý řidič ví, že na tyto případy pamatuje dodatková tabulka k zákazové dopravní značce, která umožňuje vjezd dopravní obsluze,“ oponoval dopisu Richard Dolejš, který s ministerstvem dopravy bude o problému dále jednat.