Berounsko/ Vysoké ceny pohonných hmot působí už několik týdnů finanční problémy dopravcům ve Středočeském kraji. Velké ztráty dělají těžkou hlavu i vedení firmy, která zajišťuje hromadnou autobusovou přepravu v berounském regionu. „V oblasti dopravy pracuji již čtyřicet let, ale nepamatuji si enormní nárůst cen pohonných hmot v tak krátkém čase,“ upozornil na současný nepříznivý vývoj generální ředitel přepravní společnosti Probo Trans Beroun Zdeněk Procházka.


Skoky v cenách benzínu a nafty jsou v současně době skutečně rapidní. „Například za období 14 dnů jsme zaznamenali zvýšení ceny o 2 koruny,“ poznamenal generální ředitel.
Firma Probo Trans spotřebuje během jednoho měsíce 300 tisíc litrů pohonných hmot. Zvyšující se ceny nafty se proto musí v jejich hospodaření negativně odrazit. Vedení společnosti je proto nuceno nepříznivou situaci urychleně řešit.
Oproti loňskému lednu se cena nafty zvýšila o 100 procent. Představitelé Probo Transu ale předpokládají, že cena pohonných hmot do začátku letních prázdnin ještě vzroste. Již před časem byla společnost nucena zvýšit ceny jízdného na dálkových linkách. Navýšení jízdného v základní městské a příměstské dopravě řešili dopravci s vedením Středočeského krajského úřadu, který si u nich přepravu objednává. Ten nakonec rozhodl, že přepravním firmám finanční ztráty o něco sníží.


Krajští radní našli v rozpočtu přes 23 milionů korun, které hodlají mezi přepravní firmy rozpustit. To je ale jen necelá třetina sumy, kterou sdružení středočeských dopravců požadovalo.
„Abychom mohli plně pokrýt zvýšené finanční náklady na naftu, potřebovali bychom, aby nám krajský úřad zvýšil prostředky o 78 milionů korun,“ upřesnil dopravní ředitel firmy Probo Trans Beroun Ftantišek Neterda.


Jak ale dále uvedl, vedení krajského úřadu přislíbilo, že podnikne další kroky, aby finanční ztráty dopravcům zmírnilo.⋌ ..Zdražení jízdného sice v nejbližší době nehrozí, ale zcela zažehnáno není. V případě, že krajský úřad nezajistí další miliony, o které dopravci požadují základní obslužnost navýšit, ceny jízdného zřejmě stoupnou. „Pak by muselo dojít k tomu, co nikdo z nás nechce, a to je buď omezování dopravy nebo její zdražení. Zdražení jízdného je ale pro nás problém, protože berounský region je zapojen do integrované dopravy,“ poznamenal František Neterda.
Probo Trans Beroun má velké ztráty i v ostatní dopravní obslužnosti. Na tu přispívají ze svých rozpočtů obce. „V rámci nových jízdních řádů jsme začali s jejich představiteli jednat o navýšení částek, kterými obce přispívají na provoz jednotlivých linek. Dá se říci, že většina z nich proti tomu nic nemá a s navýšením finančních částech souhlasí,“ vysvětlil František Neterda.


Jednání s obcemi ale nejsou ještě u konce a budou pokračovat. „Bylo by fajn, kdyby na jízdné přispěly z rozpočtů obce. Do práce jezdím autobusem a už takhle je pro mne jízdné drahé,“ tvrdí Marie Melková.

S přispěním Petry Liškové