„Vzhledem k tomu, že si občané stále stěžují na nefunkčnost naší městské autobusové dopravy, a to zejména v návaznosti na vlaková spojení, jsme se rozhodli celou situaci zanalyzovat a možná přistoupit i k radikálnějšímu řešení,“ řekl Berounskému deníku starosta Hořovic Jiří Peřina.

Hromadnou dopravu v Hořovicích momentálně zajišťuje a spravuje společnost Arriva. Brzy ji ale možná vystřídá jiný dopravce. Město totiž nevylučuje možnost, že bude hledat nového dodavatele.

„Společnost Arriva nebyla v letošním roce schopná upravit jízdní řády pro městskou dopravu. Neustále se nám tak stává, že autobus přijede i pět minut po odjezdu vlaku, což je pro občany dost negativní zkušenost. Jejich stížnosti proto naprosto chápu, tohle by se opravdu dít nemělo,“ zdůraznil Jiří Peřina.

Arriva se brání tím, že spoje, s nimiž se dalo pohnout, byly kvůli vlakům posunuty. S některými ovšem hýbat nešlo.

„Je problém, že vlaky jednou jezdí tak a za půl roku zase jinak. Snažíme se vyhovět i ostatním lidem, kteří využívají dopravu po městě jako takovém,“ říká vedoucí osobní dopravy v Hořovicích Jan Pitelka a dodává: „Dráhy se nikdo neptá. Jsou zvyklí si posunout vlaky o pět minut a všechny autobusy musejí jezdit podle ní.“

Nikdo už nevidí, že když se posune s jedním spojem, tak to zase naruší harmonogram školních spojů. A nastane problém z řad školáků a rodičů, kteří si budou stěžovat. Nejde vyhovět všem,“ upozorňuje Jan Pitelka.

Pokud České dráhy udělají v nových jízdních řádech, platných tradičně od konce roku opět změny, bude se muset měnit rovněž jízdní řád městské dopravy v Hořovicích. Městu se ovšem tak dlouho čekat nechce.

„Čekat půl roku na nějakou nápravu je podle mého názoru příliš dlouhá doba. Náprava by měla být sjednána dříve,“ konstatoval hořovický starosta, podle kterého se radnice začíná zajímat o možnosti, jak situaci vyřešit jinak, než s Arrivou.

Nabízí se i možnost, že si město začne městskou autobusovou dopravu provozovat samo. „Tuto variantu ale ještě nemáme úplně zanalyzovánu. V tomto případě jde zejména o ekonomické hledisko, abychom neplatili více, než platíme externímu dodavateli. Důležité je i hledisko legislativní. Musíme dodržet veškeré předpisy pro provozování takovéto dopravy. Například, jestli to s sebou nese nějakou licenci či odpovědné osoby,“ poukazuje Jiří Peřina.

Podle něj se problémy neprojevují jen v městské, ale rovněž v příměstské dopravě mezi jednotlivými obcemi a Hořovicemi.

„Už to trvá zhruba rok a problémy se pořád projevují. Argumenty Arrivy jsou takové, že nemá dostatek řidičů. Pokud neodjede to, co odjet má, tak městu vrací část peněz. To ale není řešení problému. Když jim nezaplatíme, tak budou mít zase méně peněz na zaplacení řidičů,“ dodal hořovický starosta.

Radnici jde zejména o to, aby byli občané a cestující s městskou dopravou spokojeni.

„Město ji platí v plné výši, od občanů nevybíráme žádné jízdné. Nechtěli jsme přistupovat k až tak radikálním řešením, ale asi nám opravdu nic jiného nezbude,“ dodal Jiří Peřina.