„Četnost, délku hovoru a čas se snažíme co nejvíce přizpůsobit potřebám pacientů a rodin. Někdy stačí jedno krátké spojení nebo ujištění, jindy je komunikace velmi intenzivní,“ říká sociální pracovnice Nemocnice Hořovice a koordinátorka projektu Lada Hýlová, podle které to závisí především na délce hospitalizace.

„Situace, ve které se nacházíme už dlouhý čas, je náročné pro všechny. Na podzim jsme tak v rámci nemocničního paliativního týmu začali uvažovat o možnostech, jak podpořit pacienty, rodiny i zaměstnance,“ vysvětluje Hýlová.

O službu může kdokoli kdykoli požádat. „V praxi to vypadá tak, že mi zavolá rodina, která má zájem svého blízkého vidět, nebo mi sdělí lékař, že má pacient takové přání, a já už jen zařídím, kdy a v kolik chtějí hovor uskutečnit. Když je potřeba, u hovoru asistuji a pomáhám například s komunikací,“ popisuje systém Hýlová. Nejčastěji se k hovorům používá aplikace WhatsApp, ale je k dispozici například i Messenger nebo Viber.

„Častěji spojuji starší pacienty, kteří buď nemají smartphone, který by jim videohovor umožňoval, nebo nemají vůbec žádný telefon. Pro spojení není překážkou ani pacient s poruchou vědomí, slovně nekomunikující nebo pacient zmatený. I zde může být spojení velmi užitečné, protože může být podpůrné a přínosné pro psychickou pohodu pacienta slyšet známý hlas,“ vysvětluje Hýlová.

Hovory lze domluvit i mimo standardní pracovní dobu, která je od pondělí do pátku mezi osmou hodinou ranní a půl pátou odpoledne. „Není vůbec problém se domluvit na pozdější hodině či na víkend,“ připomíná Hýlová.

Používání tabletů není ovšem limitováno pouze na videohovory. Lze je využít například i na prohlížení fotek, které tak mohou pacientům přátelé či příbuzní poslat, nebo na čtení e-mailů. Se službou se počítá i v době po pandemii.