Středočeské hejtmanství v rámci zajišťování dopravní obslužnosti ruší objednávky osobních vlaků na 12 železničních tratích lokálního významu, přičemž na pěti z nich zůstane zčásti zachován rekreační provoz: o sobotách, nedělích a svátcích v době platnosti letního času.

Týkat se to má vlaků v úsecích Křinec–Městec Králové, Rakovník–Kralovice, Čisovice–Mníšek pod Brdy–Dobříš; stejné to má být ještě v úsecích Mšeno–Mladá Boleslav a Mělník–Mšeno, kde se však počítá i se zachováním čtyřhodinového intervalu v pracovních dnech. V některých obcích i městech, jichž se rušení vlaků týká, znamenal tenhle ortel šok.

Nesouhlas starostů i ministra

Proti změně, která se má stát skutečností od prosincové platnosti nových jízdních řádů, se vzedmula vlna odporu. S nesouhlasem se ozývají nejen občané, ale i představitelé obcí, místních firem – a také vedení Správy železnic či ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla.
Vlakem na letiště za sedm let. Budoucí železniční zastávka už má projektanta

Na středu 25. srpna je svolána neveřejná schůzka představitelů ministerstva s krajskými politiky, kde se obě strany budou snažit přesvědčit protivníky o své pravdě. Po jejím skončení bude jasno: sklonek srpna je v cyklu příprav jízdních řádů, jež pak platí od prosince, posledním termínem, kdy se ještě dá pracovat se změnami. Pak už jen s velkými obtížemi.

Autobusy dopravu zlevní

Ještě před schůzkou vyložila karty na stůl hejtmanka Petra Pecková (STAN). Ve videonahrávce zveřejněné na facebooku naznačila, že představitelé kraje nemají důvod měnit své rozhodnutí; jinou cestu než seškrtání vlaků a jejich nahrazení autobusy nevidí. Autobusy mají levnější provoz – a navíc nejsou vázány na koleje a perony u nich vybudované: mohou zajíždět přímo do obcí.

„Neznamená to, že tratě rušíme,“ zdůrazňuje Pecková v nahrávce natočené na nádraží – jak v kolejišti, tak na nástupišti počmáraném sprejerskými malůvkami. Připomněla, že existovat budou dál – a dopravu může objednat stát nebo soukromník. „Ale já vám garantuji, že to žádný soukromník provozovat nebude, protože je odpovědný a ví, že by zkrachoval,“ konstatovala.

Příspěvková organizace IDSK, Integrovaná doprava Středočeského kraje, v červnu vyčíslila, že rušení lokálek přinese úsporu 52,2 milionu korun ročně. Podle Havlíčka to pro kraj, který na dopravu vynakládá z rozpočtu 3,5 miliardy korun, představuje drobné, které jsou pod jeho rozlišovací schopností.

Chátrající budova nádraží Vyšehrad ohrožuje kolemjdoucí kvůli pádu zdiva, Praha 2 nechala památku obehnat plotem.
Majitel musí nádraží Vyšehrad zpřístupnit k prohlídce, nařídil to exekutor

Pecková ale nesouhlasí: každá koruna se počítá, přičemž je třeba mít na paměti, že na veřejnou dopravu a dopravní infrastrukturu jde v rámci rozpočtu 60 procent peněz, s nimiž mohou představitelé kraje volně disponovat – a je třeba pamatovat i na další povinnosti: zejména týkající se zdravotnictví (včetně zajišťování provozu záchranné služby), školství, sociální oblasti, kultury a životního prostředí.

Havlíčkovi navíc vzkazuje, že místo orodování za provoz lokálek ve středních Čechách by si jako mistr měl hledět významnějších problémů: konkrétně upozorňuje na hlavní koridory, které jsou podle ní přeplněné tak, že už nezvládají pojmout další vlaky, a nemají dostatečné zabezpečení. Ohradila se také proti tomu, že ministerstvo zrušilo dotační podporu na nákup nových vlaků.

Půl druhého procenta cestujících

V souvislosti s lokálními tratěmi Pecková uvedla, že v jejich spádové oblasti žije jen 115,5 tisíce občanů. Upozornila, že jestliže celkově vlaky ve středních Čechách převezou za rok 42 milionů cestujících, na lokálky z toho připadá 600 tisíc – což představuje podíl 1,4 procenta. V praxi jsou podle ní některé vlaky využívány na deset procent své kapacity, jiné z pěti procent – a někde se vytíženost blíží nule.

Legendární restaurace Oáza se proměnila na Nádražní Tankovnu Smíchov.
Proměna smíchovské nádražky: Havel na zdi, pivo za lidovku, cigáro na peroně

Jako příklad Pecková zmínila trať Čelákovice–Mochov, kde prý bývá běžné, že ve vlaku sedí pouze jediný pasažér. Slova o tom, že by bylo levnější vozit tyto lidi taxíkem, označila hejtmanka za „nadsázku, která ale nemá daleko od pravdy“.

Pecková připouští, že v minulosti stát některé z lokálních tratí, kde se nyní mají osobní vlaky rušit, rekonstruoval – podle ní to ale dělat neměl: „Bylo to v souvislosti s ekonomikou provozu šílenství a naprostá finanční neodpovědnost.“

Nádraží Vysočany, jeho současnost a budoucnost.
OBRAZEM: Proměna vysočanského nádraží pokročila. Starou budovu čeká demolice

S hejtmančiným videem se prostřednictvím twitteru ztotožnil i středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN), s jehož jménem bývá rušení vlaků spojováno nejčastěji. „Já se o tom všude možně sáhodlouze rozepisuji – a pak přijde @PPeckova a všechno to dokáže srozumitelně vysvětlit v pár slovech,“ ocenil.

Plánované omezení provozu osobních vlaků
- Trať 012 Plaňany zast.–Kouřim: ukončení provozu; plánovaná úspora 2,1 milionu korun
- Trať 062 Křinec–Městec Králové: provoz v sobotu, neděli a svátek v období platnosti letního času; plánovaná úspora 3,3 milionu korun
- Trať 063 Bakov nad Jizerou–Dolní Bousov: ukončení provozu; plánovaná úspora 1 milion korun
- Trať 064 Mšeno–Mladá Boleslav: interval 4 hodiny v pracovních dnech celoročně + provoz v sobotu, neděli a svátek v období platnosti letního času; plánovaná úspora 13,6 milionu korun
- Trať 076 Mělník–Mšeno: interval 4 hodiny v pracovních dnech celoročně + provoz v sobotu, neděli a svátek v období platnosti letního času
Trať 094 (Kralupy nad Vltavou)–Vraňany–Lužec nad Vltavou: ukončení provozu; plánovaná úspora 2,2 milionu korun
- Trať 095 Straškov–Zlonice–(Slaný): ukončení provozu; plánovaná úspora 800 tisíc korun
- Trať 162 Rakovník–Kralovice: omezený sezonní provoz v sobotu, neděli a svátek v období platnosti letního času; plánovaná úspora 8,2 milionu korun
- Trať 204 Březnice–Rožmitál pod Třemšínem: ukončení provozu; plánovaná úspora 4,5 milionu korun
- Trať 210 Čisovice–Mníšek pod Brdy–Dobříš: sezonní provoz v sobotu, neděli a svátek v období platnosti letního času; plánovaná úspora 11,5 milionu korun
- Trať 222 Vlašim–Trhový Štěpánov: ukončení provozu; plánovaná úspora 5 milionů korun
- Trať 233 Čelákovice–Mochov: ukončení provozu (převod výkonů na jinou trať)
Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje