„Kostičkovaný svět Minecraftu někomu může připadat jako hra z minulého století. Ale tím, že jsou jednotlivé bloky v pravoúhlém souřadnicovém systému s možností jejich adresování a modifikování pomocí příkazů, je toto jedna z velmi silných stránek Minecraftu pro využití ve vzdělávání,“ ujasňuje učitel informatiky a fyziky Pavel Bokr.

„Jsme velice rádi, že je tento projekt pro žáky na naší škole realizován. Mezi dětmi se těší stále většímu zájmu, kdy je práce v tomto prostředí opravdu baví a rozvíjejí své dovednosti v oblasti programování, logických obvodů, automatizovaných strojů a zařízení i vzájemné spolupráce. Ve škole běží server vzdělávací hry Minecraft Education Edition, ke kterému se mohou žáci připojovat ze svých počítačů. Toto řešení bylo ideální i v rámci realizace distanční výuky,“ doplnil ředitel školy Evžen Krob.

V hodinách fyziky si tak žáci můžou například vyzkoušet a prohlédnout simulaci měření pohybu a online kreslení grafů či celou sérii fyziky pohybu. Logické myšlení si zase trénují za pomocí zjednodušeného programování na PC kroužku, kdy si s jeho použitím určují různá pravidla vlastního virtuálního města. To je navíc podobné tomu reálnému dospěláckému, kde funguje i jednoduchá ekonomika. Ve městě si děti krom vlastních domů vytvořily i veřejné budovy, jako je radnice, hrad, banka, muzeum, divadlo, policejní stanice, různé obchody, hotely či firmy.

Zdroj: Youtube

„Škola zajistila pro žáky licence i školní server. Díky tomu si děti mohou na uzavřeném školním serveru stavět vlastní město s různými zařízeními a simulovat si v něm role ze světa dospělých. Pronajímají si například mezi sebou kanceláře a vybavují některé budovy vlastními naprogramovanými automatickými zabezpečovacími systémy, které nazvaného návštěvníka z chráněného prostoru vrátí ven,“ říká učitel.

Děti si tak procvičují během návrhu vlastních budov i kreativitu a fantazii. Mezi nejlepší práce patří například designový dům žákyně šesté třídy Michaely Tošnarové. „Michaela postavila i obchodní dům s nábytkem, kde prezentuje různé styly bydlení a nabízí je tak ostatním. Graficky je Minecraft dost omezený, ale sám jsem překvapen, čím si žáci pomáhají, aby vytvořili poutavý design,“ dodal Bokr.

Ve městě proběhl už i jeden trestní soud, když byl přistižen nezvaný host, který se tam dostal a dopustil se vandalismu. „Žáci sami přišli na to, že bude potřeba soud a postavili si dva. Když došlo na jeho potřebu, radil jsem jim, jak vypadá soud skutečný. A tak vznikl třetí, který je současně používaný,“ popisuje učitel vznik virtuálního soudnictví.

„Do města se nám jednou dostal žák, který tam neměl co dělat, a někomu něco rozbil a údajně i ukradl. Poté byl souzen. Děti si rozdělily role obhájců a soudců, já jsem byl státní zástupce. Žákyně, která zastala roli obhájkyně mi říkala, že to nebylo jednoduché a předseda soudního senátu zase potvrdil, že obhájkyně dobře hrála svoji roli a vyžadovala důkazy,“ vypráví učitel.

Zdroj: Youtube

Obviněný byl nakonec odsouzen jen za to, co prokazatelně udělal, tedy za neoprávněný přístup a poškození věcí některých žáků. Na krádež se nenašly důkazy. Autorem soudní budovy je čtvrťák Filip Staš. Jiný žák ze šesté třídy, Matěj Velich, zase v Minecraft Education Edition také naprogramoval virtuálního agenta, který umí sám postavit dům.