Motokrosová trať v lokalitě hradu Točník je doslova letitým problémem. Členitý terén podhradí si oblíbili jezdci na terénních motocyklech již před více než dvaceti lety. Od této doby potíže s různou intenzitou přetrvávají. Obyvatelům Točníka a turistům, kteří vyhledávají v Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko klid a odpočinek, vadí především pronikavý hluk, který se z tratě ozývá. Většina lidí se obává, že nově instalované zákazy a nahodilé ani pravidelné kontroly policistů žádnou změnu nepřinesou.

„Již za doby komunismu se pod hlavičkou Svazarmu začaly v této lokalitě jezdit terénní motocyklové závody,“ líčí Ivan Kasalický ze Správy Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko. „Neslučitelnost takových aktivit s posláním chráněné krajinné oblasti byla naprosto zjevná. A je dodnes,“ doplňuje Kasalický, podle kterého zákon jasně stanoví zákaz takového jednání v chráněné zóně pod pokutou až sta tisíce korun.

„Jízdy neorganizovaných skupin motorkářů trápí lidi už celá léta,“ připouští kastelán hradu Točník Petr Zemánek. „Zaznamenal jsem několik stížností od občanů, kterým vadí neustálý kravál. Nejvíce jsou ale motorky slyšet na hradu,“ připojuje se starosta Točníka Petr Mol.

Situace se ale v posledních měsících minulého roku vyhrotila natolik, že se kastelán hradu rozhodl iniciovat jednání, které mělo zjednat nápravu. Lednového setkání v Žebráku se zúčastnili zástupci Správy Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a policie, ale také starostové okolních obcí a majitelé pozemků. „Jedním z návrhů byla instalace závor. Tuto variantu jsme ale neakceptovali, protože taková zábrana není pro motorkáře žádnou překážkou,“ shrnuje starosta Žebráka Daniel Havlík. „Domluvili jsme se také s policií, že zde bude provádět častější kontroly, a že na cesty budou umístěny zákazy,“ doplňuje starosta, podle kterého by měla být v okolí Točníka zachována určitá klidová zóna. „Jízda motorek je rušivým elementem. Lidé si tu mají odpočinout,“ říká starosta, který si ale sám není příliš jistý účinností smluvených opatření. „Je otázka, zda se policii při kontrole podaří jezdce nějakým způsobem dopadnout. Na to nedokáži odpovědět,“ připouští Havlík. Podobné obavy má ale i kastelána a majitelé pozemků. „Myslím si, že proti motokrosařům značky nepomohou a potíže budou i nadále pokračovat,“ svěřil se kastelán Petr Zemánek. „Na řešení tohoto problému už jsem rezignoval. Trvá to už dlouho a nikdo doposud nedokázal nic udělat. Myslím si, že zákazy jsou neúčinné, a že policisté jezdce na motorce stejně nechytí,“ sdělil jeden z majitelů pozemků Stanislav Rosenbaum.

Policisté stejně jako starosta Žebráka doufají, že pravidelné kontroly motorkáře od jízdy pod Točníkem odradí. “Je pravda, že zadržení pachatele je v tomto případě nesnadné. Pokud nám neujede, tak máme zase potíž s dokazováním přestupku,“ říká Jaroslav Nedvěd, zástupce vedoucího Obvodního oddělení Policie ČR Zdice.

Jak ale letité potíže vyřešit? Podle kastelána je nutné poskytnout jezdcům náhradní pozemek, na kterém by nikoho nerušili, a kde by měli jízdu povolenou. „Mám strach, že teď budou jezdit v lesích a problém bude o to větší,“ uvažuje Havlík, podle kterého ale město náhradní plochu motorkářům poskytnout nemůže.