Opravy výpravní haly jsou rozděleny do dvou etap, její prostor je tak dočasně rozdělen překližkovou stěnou na poloviny. V pravé části je konečně hotovo. Vedle nových prosvětlených prostor tam mohou cestující za poplatek využít i veřejných záchodů, které jsou přístupny přes turnikety. Zachována zůstala i původní okrasná plastika, která visí nad koridorem vedoucím ke kolejím a nad vstupem do budoucích komerčních prostor, jež zatím zůstávají uzavřeny.

S otevřením první části haly se práce přesunuly do druhé poloviny prostoru, který dostane stejně prosvětlenou podobu. Oprav se podobně jako u plastiky dočká i skleněná vitráž nad hlavním vchodem. Té se ujmou restaurátoři a po jejím oživení zůstane i nadále hlavním prvkem nádražní haly.

„Jednotlivé skleněné díly budou odborně vyčištěny a opraveny. Počítá se s přetěsněním skleněných ploch. Nově bude povrchově upravena i nosná ocelová konstrukce,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová s tím, že vitráž čeká i speciální nasvícení, které pomůže vyniknout její pestrosti.

Druhá etapa rekonstrukce haly bude trvat ještě minimálně dvanáct měsíců. S úplným zpřístupněním se tedy počítá až na podzim příštího roku. Jde tak o výrazné zdržení oproti původnímu plánu, hotovo totiž mělo být už letos v létě.

„Zdržení způsobily změny zjištěné v průběhu výstavby, zejména nutnost provedení stavebně technického průzkumu železobetonových vazníků. Musel se nechat udělat statický posudek a nový návrh kotvení budoucích podhledů. V návaznosti na posudek se posunuly všechny navazující práce,“ vysvětlila Pistoriusová.

Nepřibývá přitom pouze čas, zároveň se prodražuje i celá stavba. Ta měla původně stát zhruba 215 milionů korun, už nyní je ale jasné, že finální suma bude vyšší. Správa železnic postupně eviduje nepředpokládané práce nad rámec plánu a jejich výši průběžně vyčísluje.

Rekonstrukce, která je spolufinancována z prostředků Evropské unie, je součástí modernizace koridoru mezi Berounem a Královým Dvorem. Jde o třetí, poslední fázi tohoto projektu, který byl zahájen už v roce 2016.

Vlakové nádraží v Berouně je druhým nejvytíženějším ve Středočeském kraji. Projde tudy průměrně až 5,5 tisíce lidí denně. Více cestujících prochází už jen nádražím v Kolíně, denně kolem 19 tisíc.