V jednotlivých nakládacích prostorech jsou v areálu berounského AVE připraveny desítky tun posypového materiálu. Používá se klasická štěrková drť a sůl. V tom druhém případě ve firmě používají směs z Rakouska. „Tuto sezonu ji zkoušíme poprvé a myslím si, že funguje velmi dobře, protože má jemnější strukturu a je s menším podílem jakékoli další chemie. Takže, jak říkáme, působí rychleji,“ vysvětluje vedoucí provozu Jiří Novák s tím, že štěrkovou drť používají především na lávky a jinde, například na Husově náměstí, kde je problematický povrch. Sůl se většinou sype na chodníky a silnice, kde nedojde k ohrožení životního prostředí.

Ilustrační foto
Buďte opatrní, ať do Štědrého dne nevstoupíte s malérem: bude kluzko

Oproti minulému roku letos přišla zima dřív a pracovníci AVE nevyrážejí pouze během sněžení. „Každé ráno vyjíždím na vytipovaná místa, zejména na kopcové komunikace a problematické povrchy, jako jsou například kostky. Když to vypadá, že by místa mohla namrzat a být kluzká, děláme takzvané preventivní zásahy. Je třeba udržet silnice sjízdné. Tento rok zima začala asi o týden dříve než loni a dosud jsme měli pět zásahů,“ vysvětluje vedoucí s tím, že Zdejcina se svou polohou je pro Beroun jakýmsi kontrolním bodem.

Technika je v pohotovosti

Co se týče sypací a odklízecí techniky, nechtějí nechat nic náhodě. „Primární sypač s pluhem, který je určený pouze na zimní údržbu, udržujeme stále nabitý, protože musí za každou cenu vyjet. To se týká i nakladače venku. Nemůže se stát, že by stroje nebyly provozuschopné,“ upozorňuje Novák. V garážích AVE jsou v pohotovostním režimu celkem tři velké sypače a tři menší. „Pak tu je ještě chodníková technika,“ dodává Novák.

Když na to dojde, průměrně jedno auto najede až 300 kilometrů za jeden den. „Když sněží, tak se musí sníh odhrabat a solit. Když připadává, tak musíme znova a znova,“ vysvětluje.

Vrchní sestra Pavlína Radostová
Z interny je covidové oddělení. Práce ve skafandru je náročná, říká sestra

Mimo pracovní dny se drží pohotovostní služby. V současnosti mají v areálu nachystáno 120 tun drti a asi 115 tun soli. „Zimní sezóna je od začátku listopadu do konce března a každý den musí být připraveni jak lidé, tak i technika a samozřejmě posypový materiál. Máme nasmlouváno, že kdyby nám měl docházet, navezou nám hned další. Blíží se Štědrý den, a i když to vypadá, že zřejmě mrznout nebude, chlapi jsou připraveni vyjet. Jsem moc rád, že tu máme takový tým, kdy všichni jsou si vědomi své role a odpovědnosti. Funguje to k mé velké spokojenosti. Rád všem touto cestou za dosavadní obětavou práci děkuji,“ poznamenal Jiří Novák.