Trať se dlouhodobě potýká s výpadky provozu, které souvisí jednak s probíhající rekonstrukcí mezi Smíchovem a Radotínem, tak i špatným stavem infrastruktury. „Situace je opravdu kritická. Musí dojít k redukci počtu vlaků na trati do doby ukončení rekonstrukce trati. Jde zejména o vrstvu expresů a rychlíků a optimalizaci provozu osobních vlaků,“ řekl po jednání radní Středočeského kraje Petr Borecký. Podle něj již kraj a Ropid udělaly první krok, když prodloužily interval vlaků mezi Radotínem a Smíchovem z 10 na 15 minut.

Ilustrační foto
Zánik středočeských lokálek má spustit debatu o budoucnosti dopravy

V seznamu chystaných opatření je i optimalizace provozu stávajících souprav a jejich případné doplnění stroji z lokálních tratí v úseku Beroun – Karlštejn. To by mělo eliminovat situace, kdy se přenáší zpoždění získané ještě na prvních kilometrech trati v Praze či Černošicích dál po celé trati. Ve hře je i možnost doplnit vlaky expresními autobusy z obcí, jako jsou Řevnice, Lety a Dobřichovice.

Pondělí se ministrovi nehodí

Podle Boreckého je ale klíčová dohoda s ministerstvem dopravy o možné redukci počtu dálkových vlaků na této trati. Ministerstvo před zahájením rekonstrukce naopak počty dálkových vlaků navýšilo. Kraj na jednání pozval ministra dopravy, ten ale nedorazil. Ministr dopravy Karel Havlíček v posledních týdnech v rámci své předvolební kampaně označuje vedení kraje v oblasti dopravy za diletanty, protože chce kraj omezit provoz na nevytížených tratích. V případě jedné z nejvytíženějších tras ale ministr jednání ignoroval.

Podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky zvali organizátoři jen ministra, a proto nikdo jiný za úřad nepřišel. „V pondělky je to kvůli vládě složitější a pozdější termín nenabídli,“ uvedl Jemelka. Podle něj ministerstvo očekává, že se o této věci bude dál jednat.

U obce Milavče mezi Domažlicemi a Blížejovem se ve středu ráno srazily dva vlaky. Tři lidé nehodu nepřežili.
Na bezpečné železnice si Češi ještě řadu let počkají. Zavádět se budou postupně

Mezi Prahou a Berounem jezdí tři linky dálkové dopravy. Jednu z nich (R26 Praha – Písek – České Budějovice) odklání na trať přes Rudnou. „Pokud omezení provozování dráhy způsobí takové snížení kapacity, že dálkové vlaky úsekem nebudou moci projíždět, je podle smlouvy dopravce oprávněn namísto vlaků zavést náhradní autobusovou dopravu,“ dodal Jemelka.

Aktuálně na trati probíhá rekonstrukce úseku ze Smíchova do Radotína. Připravuje se oprava dalších částí. Provoz komplikují na trati pravidelně stržené trakční vedení nebo poruchy zabezpečovacího zařízení. Loni situaci ještě zkomplikovala vyhořelá měnírna, letos v zimě spadlý sloup trakčního vedení, který poškodilo auto.