Profesionálové z oboru, které sdružuje vzdělávací společnost Zdravotníci s.r.o., připomínají, že až 70 procent lidí si není jisto, jak se v situaci, kdy je nezbytné poskytnout první pomoc, zachovat.

I z tohoto důvodu zavítali do Základní školy v Zaječově s lekcí kurzu první pomoci, aby se děti mohly naučit či si prohloubit znalosti při poskytování první pomoci. Jak vysvětluje lektor Ladislav Kolář, právě děti dokážou v krizové situaci jednat nejlépe.

„A když projdou takovým kurzem, budou na situaci ještě lépe přichystány. Máme zkušenosti, že prvňák dokáže podat první pomoc úplně bezvadně. My dospělí jsme v tom trochu negativně ovlivněni, protože už jsme toho spoustu slyšeli a viděli, kdežto děti, jak jsou zvyklé plnit úkoly, dokážou třeba i s asistencí dispečera či zdravotníka na lince odvést perfektní práci,“ říká Kolář.

Cílem kurzů první pomoci pro děti a mládež je školáky na krizovou situaci co možná nejlépe připravit. „Děláme i reálné scénáře, kdy jsou figuranti pečlivě namaskováni a simulujeme různé situace,“ dodává zdravotník.

Bez umělého dýchání

V učebně školy hlouček žáků nejdříve naslouchá lektorovi Josefu Odehnalovi, který připomíná základní druhy poranění a krvácení nebo třeba jak zafixovat zlomenou ruku.

Teorie ve třídě končí praktickým cvičením poskytnutí pomoci osobě v bezvědomí. Děti se například dovídají, že nedýchá-li postižený, určitě už není nutné dávat umělé dýchání. Klíčové je pomoci srdci opět se rozbušit. „Nejdříve je ale důležité ujistit se, jestli pacient skutečně nedýchá,“ upozorňuje žáky lektor, ještě než se první z nich oběma rukama opřou do hrudníku gumové pomůcky. Posléze Odehnal připomíná, že základem je vždy co nejdříve zavolat na tísňovou linku.

Po teoretické části ve třídě se žáci přemisťují na nádvoří školy, kde se setkávají s lektorem Ladislavem Kolářem, který všem ochotně ukazuje příslušenství sanitky a výbavu zdravotníků. Zopakují si čísla tísňové linky 155 a 112 i skutečnost, že je velmi užitečné si do chytrého telefonu nainstalovat aplikaci Záchranka. Zároveň se děti dozvídají, že například ve městě jsou očíslované lampy, podle kterých lze snadno polohu určit.

Rovnou na linku 155

„Ale třeba v přírodě umí appka pomoci nejlépe. Dále je určitě lepší volat vždy hned na číslo 155 než na ‚stodvanáctku‘, protože v tom prvním případě se dovoláte rovnou na rychlou zdravotní pomoc a ušetříte drahocenné minuty, které můžete ztratit, než vás dispečer linky 112 přepojí,“ vysvětluje zdravotník.

Oba lektoři zastávají názor, že je ideální kurz opakovat. Zvyšuje se tím totiž pravděpodobnost, že laik ve stresové situaci zachová chladnou hlavu a začne postiženému ihned pomáhat. „V tu chvíli nejde jen tak spoléhat na Google, protože v tak vypjaté situaci většinou ani nezvládnete něco do telefonu vyťukat,“ uzavírá Kolář.