Stravujete se v restauracích nebo ve stáncích rychlého občerstvení? Pak si dejte dobrý pozor, jestli vás obsluhující nešidí. Podle výsledků kontrol provozoven veřejného stravování České obchodní inspekce za letošní 1. pololetí nejsou takové nekalé praktiky ničím výjimečným. V Praze a Středočeském kraji, Berounsko není výjimkou, objevili inspektoři nejvíce nesrovnalostí. Přesně v 55,6 případech. To je dokonce o tři procenta více než loni.
„Přes trvalou kontrolu se daří zajistit alespoň standardní úroveň dodržování základních povinností velmi obtížně a také počet stížností spotřebitelů na jejich služby či chování zaměstnanců neklesá,“ uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Přímo na pražské a středočeské restaurace přijali 121 stížností spotřebitelů.
„Většina z nich se týkala nesprávného účtování, míry nápojů a hmotností pokrmů, tedy porušení, na něž by měl spotřebitel upozornit obsluhu nebo provozovatele okamžitě a dožadovat se nápravy přímo na místě,“ řekla Fléglová.
ČOI dlouhodobě eviduje a také prošetřuje vyšší počet podání spotřebitelů zejména z míst s velkou migrací hostů, zvláště v turisticky atraktivních lokalitách a sezonních provozovnách. Ne vždy však mají inspektoři při šetření podání spotřebitelů dostatek informací k tomu, aby mohli protiprávní jednání prokázat.
Podnikatelům a fyzickým osobám uložila inspekce v celé ČR za méně závažné porušení zákona o ochraně spotřebitele na místě 1065 blokových pokut v celkové výši 969 tisíc korun. Správní řízení o uložení pokuty je nyní vedeno s dalšími 283 kontrolovanými provozovateli. Zákaz používání vydala ČOI na 229 kusů měřidel bez platného ověření.
Při návštěvě restauračního zařízení byste se tedy měli řídit heslem „Důvěřuj, ale prověřuj“.
„Kontrolujte, zda souhlasí ceny deklarované a účtované, neplaťte položky za nespecifikované nebo neposkytnuté služby, žádejte o vydání účtu se všemi náležitostmi, a pokud není objednaná konzumace nebo následně vystavený účet v pořádku, domáhejte se nápravy okamžitě na místě,“ upozornila Fléglová s tím, že na problémy v konkrétní restauraci by je měli nespokojení spotřebitelé upozornit.
NEJČASTĚJŠÍ HŘÍCHY VYBRANÝCH RESTAURACÍ
- porušení povinnosti nabízet nápoje a pokrmy ve správné míře či hmotnosti - 591 případů
- neseznámení spotřebitele s cenou poskytovaných služeb - 350 porušení
- nesprávné účtování - 335 porušení
- používání neověřených měřidel (tj. vah a odměrek bez platného značení) - 229 případů
- nedostatečná provozní hygiena zjištěna v 19 provozovnách - postoupeno místně příslušným hygienickým stanicím k přijetí opatření v jejich kontrolní pravomoci
- porušení povinností stanovených zákonem o živnostenském podnikání – příslušným živnostenským úřadům bylo postoupeno 10 případů
- při šetření 26 podání spotřebitelů bylo prokázáno 6 případů jednání v rozporu s dobrými mravy, a to prostřednictvím dvojích cen nebo rasovou diskriminací