Na žalostný stav železných konstrukcí teprve sedm let starého autobusového nádraží Deník upozornil už v polovině letošního února. Přístřešky nástupišť od země poměrně výrazně prožírá rez, ještě hůře jsou na tom držáky odpadkových košů.

Projekt nového autobusového nádraží, které se původně nacházelo na Václavském náměstí, přitom stál 56 milionů korun. Náklady přímo na přístřešky byly 1,94 milionu korun. Celou investici pomohla uhradit dotace z Programu švýcarsko-české spolupráce.

Město se na podnět Deníku začalo věcí zabývat a na jaře tohoto roku zadalo k vypracování odborného posouzení, zda firma Siacity skutečně pochybila. Na posledním zasedání zastupitelstva v minulém měsíci berounský místostarosta Michal Mišina potvrdil závěry znaleckého posudku, že v rozporu s dodavatelskou smlouvou firma nepoužila ošetření konstrukcí žárovým zinkem. Tím se dopustila možného podvodu, protože ve smlouvě je jasně stanoveno, že měla tento postup dodržet.

Město ale pravděpodobného viníka nebude tlačit k zodpovědnosti z důvodu, že společnost zanikla už v říjnu roku 2019. „Na základě provedeného právního rozboru nelze stíhat neexistující firmu a žaloba nebude podána. Není totiž šance vyhrát a uplatnit náklady trestního řízení,“ uvedla na dotaz starostka Soňa Chalupová.

Smlouvu tehdy za Siacity podepisoval její jednatel Václav Vosáhlo. Deníku se s ním nakonec podařilo spojit a o skutečnosti, že posudek potvrdil nepoužití ošetření zinkem, s ním hovořit. „To je tak dlouho, že už si nepamatuji, jestli byl žárový zinek použit, a nebudu se o tom s nikým dále bavit. A abych řekl pravdu, teď už je mi to úplně jedno,“ sdělil jednatel.

Město se zatím pustilo do oprav na vlastní náklady, které byly odhadnuty na 750 tisíc korun. Plánuje, že by škody měly v budoucnu zaplatit poplatky vybrané na parkovišti na Václavském náměstí, které nahradilo původní autobusové nádraží. Stavba tohoto parkoviště byla součástí projektu přesunu nádraží a kvůli podmínkám dotace tam donedávna nebylo možné výběr parkovného zavést.

„Úhradu oprav plánujeme z výnosu nově zpoplatněného parkoviště na starém autobusovém nádraží, které funguje hlavně pro celodenní parkování lidí přijíždějících z okolních obcí. Dosud nebylo možno ho zpoplatnit z důvodu udržitelnost projektu realizovaného ze švýcarských fondů. Nyní to už lze,“ doplnila starostka.

Oprav rezivějících přístřešků se ujala firma Tryskání, pískování a metalizace z Hostivic. Používá přitom ošetření, jež je běžné při povrchových úpravách na zaoceánských lodích, aby materiál dokázal odolávat solnému prostředí.

V případě berounských zastávek jde především o zimní období, kdy je potřeba nástupiště v rámci údržby solit. „Materiál jsme důkladně otryskali a metalizovali prostředkem Zinacor. Na něj poté přišla základní vrstva barvy a poté vrchní barva,“ popsal postup oprav majitel firmy Petr Vörös. V současné době už je téměř hotové první nástupiště.