Podle platného zákona jsou řidiči povinni na osobních i nákladních vozidlech požívat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, a to v místech, kde hrozí náledí nebo sněžení.

V některých pneuservisech si už ale nyní musí na výměnu pneumatik kvůli velkému zájmu pár dnů počkat.  V pneuservisu Auto masaryk Beroun je čekací lhůta čtyři až pět dnů. V pneuservisu Pedro Hořovice je ještě o něco delší.

„Přestože mnozí řidiči nechávají výměnu pneumatik na poslední chvíli, je z jejich strany už nyní o přezutí velký zájem. Nestíháme a dnes už objednávám zákazníky na příští týden,“ konstatoval majitel hořovického pneuservisu Pedro Lukáš Petráček.V říjnu ale přezouvá pneumatiky jen část řidičů. Někdo se řídí zákonem, jiný až klesajícími teplotami. Ti otrlejší čekají na první námrazy či dokonce sníh, a to i za cenu, že si v přeplněném servisu budou muset pár dnů počkat.

Za správný čas pro výměnu letních pneumatik za zimní je obecně brán ten, ve kterém teploty dlouhodobě klesnou pod sedm stupňů Celsia. Druhým kritériem je česká legislativa, která na počasí nehledí a pevně stanoví zmíněný termín od začátku listopadu do konce  března. V tomto období jsou zimní pneu povinné v úsecích, které jsou označené příslušnou značkou Zimní výbava. 

Například šofér Kamil Štíhlý z Berouna říká: „Nebudu přeci přezouvat v době, kdy chodím venku v krátkém rukávu. Počkám dokud se neochladí. Mám zimní pneumatiky na ráfkách, takže jen přehodím kola. A s tím si dokážu poradit sám.“

Podobně uvažují další řidiči. „Když už si pořídíte nové zimní pneumatiky, je všeobecně známo, že se nedoporučuje na nich jezdit ve vyšších teplotách. Podle odborníků nebrzdí tak dobře jako letní a také rychleji mizí vzorek, protože jsou vyrobené z měkčí směsi. Nejsou levná záležitost, tak je nebudu zbytečně ničit,“ svěřil se Karel Plecitý.


Za výměnu letních pneumatik za zimní si pneuservisy účtují od 700 do 1050 korun. Záleží na typu ráfku i značce auta.