Firma Nextbike Czech Republic, která na Berounsku provozuje sdílená elektrokola, eviduje už 16 555 zaregistrovaných uživatelů. Celkem je v regionu 140 kol a 22 stanovišť, která se nacházejí nejen v Berouně, ale i v Králově Dvoře, Hýskově, Tetíně a nově i ve Zdicích.

Místostarosta Berouna Dušan Tomčo (Nezávislí Berouňáci) připomněl, že provoz sdílených elektrokol na Berounsku je celoroční.

„Pouze při velmi nepříznivých klimatických podmínkách, jako je velký mráz, sníh a ledovka, dojde po dohodě s Nextbike ke stažení kol a zastavení provozu, zejména kvůli bezpečnosti uživatelů. Dochází k tomu v zimních měsících zhruba na jeden až dva týdny,“ vysvětlil Tomčo.

Pilotní projekt sdílených elektrokol odstartoval v Berouně v roce 2020, kdy Nextbike vybudoval sedm stanic. Dnes už jich je dvaadvacet, patnáct z nich přímo v Berouně, a plánují se další.

Kola na dně řeky Berounky

„Zájem občanů o nová stanoviště samozřejmě je, a tak bychom je v budoucnosti rádi rozšířili o Jarov, Zavadilku, Sídliště - Lidl a Závodí,“ potvrdil Tomčo.

Některá dosavadní stanoviště nechala vybudovat radnice, další Nextbike a několik hradily místní firmy, například Tipsport nebo Nemocnice Beroun. Většinou jsou napojena na elektřinu, pouze dvě jsou virtuální, kde si kola lze půjčovat, ale nenabíjejí se tam. Nextbike má ale podle smlouvy s městem na starosti převoz kol, aby jich bylo během dne na všech místech dost a byla nabitá.

Nextbike provozuje službu na své náklady, řeší tedy i případné poničení kol. „Občas se potýkáme s vandalismem, který ale v Berouně v porovnání s jinými městy nikterak nevybočuje,“ řekl marketingový ředitel Nextbike Czech Republic Dan Rambousek. Podle místostarosty Tomča byl nejhorší první rok, kdy končila kola dokonce i v řece Berounce.

Přetrvávajícím nešvarem je, že uživatelé vracejí kola mimo stanice. „Na Berounsku však nejde o nic zásadního, uživatele jsme už naučili systém obsluhovat správně, pomáhá nám i systém dokovacích stanic,“ dodal Rambousek, podle kterého je také nastaven bonus za přivezená kola do stanice z místa mimo stanici. „Motivujeme tím uživatele, aby spolu s námi pomáhali udržovat pořádek ve městě,“ připomněl Rambousek.

Za měsíc třiadvacet tisíc lidí

Výpůjčky stále rostou. Například letos v září si kola vypůjčilo 23 215 lidí, což bylo téměř o třetinu více než ve stejném měsíci předchozího roku.

Prvních 15 minut je zdarma na až šest výpůjček denně, každých dalších 30 minut pak stojí 30 korun. Lze zvolit také předplatné, měsíční za 390 korun nebo roční za 1900 korun. V průběhu sezony nabízí Nextbike různé výhody, ať už pro nové uživatele, nebo pro stávají například v rámci Evropského týdne mobility nebo Dne bez aut.

Radnici stojí sdílená elektrokola pouze pět tisíc korun měsíčně. „Jde o náklady za elektřinu a za provoz čtyř stanic a kol, která jsme do systému zařadili až v průběhu pilotního provozu. Kromě firmy Nextbike se na současném provozu finančně významně podílí i Nadace Tipsport,“ dodal Tomčo.