Už přes rok trvající pandemie a s ní související omezení se podepisují na psychickém zdraví klientů domovů seniorů. Ti často bojují s pocity osamělosti, stesku či obav o své příbuzné. Už od první vlny pandemie a zákazu návštěv začala vedení domovů pořizovat pro své klienty moderní telekomunikační techniky pro alespoň virtuální shledání.

„Technika je velmi hojně využívaná pro videohovory přes nejrůznější aplikace. Pořídili jsme ji už při první vlně pandemie, aby se mohli klienti spojit se svými příbuznými a i je, byť virtuálně, vidět,“ říká Ondřej Šimov, ředitel Domova seniorů TGM v Berouně. Jeho slova a zkušenosti pak potvrzují i další ředitelé.

V posledních týdnech se situace naštěstí zlepšuje. Petra Rejnková tak mohla svoji babičku konečně navštívit i osobně. „Jak to bylo možné, nechala jsem se otestovat a jela babičku navštívit. I když jsme spolu byly v kontaktu dost přes telefon, tak není nad osobní setkání. Navíc se babička těší, až ji budu moci přivést pravnučku,“ svěřila se Rejnková Deníku.

Rozšíření návštěv od května?

Pokud se nyní vydáte za svým příbuzným, jenž je klientem domova seniorů, počítejte s nutností doložit potvrzení buď o očkování, o negativním PCR či antigenním testu, anebo budete muset předložit doklad o tom, že jste v „pocovidové“ tříměsíční lhůtě.

„Je nutné zaslat potvrzení, poté utvoříme seznam. Před vstupem do zařízení musí návštěvníci použít dezinfekci, nutné je nasadit si i nový respirátor,“ upozorňuje Drahomíra Pavlíková z Centra seniorů Mělník s tím, že u pacientů s paliativní léčbou jsou možné výjimky. „Pokud klient absenci návštěv rodinných příbuzných nezvládá, pak můžeme udělat výjimku,“ podotýká Tomáš Cipra, ředitel Centra sociálních a zdravotních služeb města Příbram.

I když je pandemie nemoci covid-19 pozvolna na ústupu, v některých domovech seniorů panují nadále přísná hygienická opatření. Týká se to například i toho příbramského. V lednu se tu totiž šířila nákaza nejen mezi klienty, ale také personálem. Situace dospěla do fáze, kdy vedení zvažovalo požádat o pomoc armádu.

„Jsme velmi opatrní, návštěvy jsou nastavené podle personálních a provozních možností. V tuto chvíli především čekáme na doočkování klientů a zaměstnanců, abychom minimalizovali rizika nákazy. Věříme ale, že se nám od května podaří rozšířit návštěvní dny,“ uzavírá Cipra.