V aleji mezi Hostomicemi a Skřiplí potkávali řidiči ve středu partu dvaceti ochránců přírody z Arniky. Členové tohoto sdružení i dobrovolníci zde natírali stromy bílou barvou, navíc nad silnicí upevnili transparent s nápisem Natírat a chránit. „Vůbec nevím, co se tam dělo. Proč ten nápis? To chtějí zachraňovat i staré stromy? Vždyť poškozené dřeviny mohou být i nebezpečné,“ uvažovali řidiči, kteří projížděli skřipelským stromořadím.
Silničáři plánují kácení kvůli bezpečnosti
Sdružení Arnika reaguje na oznámení České inspekce životního prostředí. „V něm bylo uvedeno, že silničáři plánují pokácení devíti tisíc stromů po celé republice. Hlavním argumentem, který měl rozsáhlé kácení odůvodnit, bylo údajné zvýšení bezpečnosti. S tím však nesouhlasíme,“ uvedla tisková mluvčí Arniky Zora Kasiková. „K větší bezpečnosti může přispět správné značení. Stromy se dříve běžně natíraly. Věříme, že si lidé uvědomí, že nemusí stromy hned ničit,“ upozornila mluvčí Arniky.
Nechráněná stromařadí jsou ohrožena
Akce Arniky potrvá nejméně půl roku a byla zahájena na Berounsku. „Alej mezi Skřiplí a Hostomicemi je prvním místem, kam jsme se vydali. Toto stromořadí není chráněný, proto je více ohrožené,“ vysvětlila Zora Kasiková.
Ochránci přírody natírali stromy v silném větru. „Je potřeba, aby s ochranou přírody pomáhalo co nejvíce lidí. Věřím, že ta dnešní je dobrým rozjezdem za záchranu všech stromořadí,“ uvedla šestnáctiletá studentka Kateřina.
Na Berounsku zdravým stromům kácení nehrozí
Podle zástupců správy silnic se na Berounsku kácení zdravých stromů kvůli zvýšené bezpečnosti řidičů nechystá. „Kácíme stromy pouze ze zdravotních důvodů, ne proto, že stojí u silnice. Odborné firmy zpracovávají v současné době zdravotní posudky všech okrasných stromů, které se nacházejí kolem komunikací. A to jak na Berounsku, tak i v okolních regionech,“ objasnil za Správu a údržbu silnic Kladno provozní náměstek František Frolík. Podle něho by mohlo být bezpečnostní značení bílou barvou jednou z variant, která by se v budoucnu mohla obnovit. „Stromy by se tak mohly ošetřovat na vybraných úsecích. Není to však všelék, záleží hlavně na opatrné jízdě řidičů,“ dodal František Frolík.