Prostě všichni, kdo k cestování na pražský Zličín i zpět využívají příměstskou linku číslo 380. To, že v časech špiček byly její autobusy nacpané k prasknutí – čili, jak se ohleduplně říká, na hranici kapacity – by se mělo stát jen nemilou vzpomínkou. Linka se dočká nových kloubových autobusů, slibuje Oldřich Buchetka z centrály krajské organizace IDSK – Integrovaná dopravy Středočeského kraje.
„S nárůstem počtu cestujících mezi Prahou a Středočeským krajem vyvstává větší potřeba nasazení kapacitních autobusů, které by přetížený dopravní systém odlehčily,“ konstatoval Buchetka. Právě linka 380 podle jeho slov dlouhodobě patří mezi ty na hraně kapacity. „To potvrzuje i zástupce ředitele IDSK pro dopravu a marketing Martin Jareš. „Autobusové linky mezi Prahou a Berounem patří v rámci systému integrované dopravy ve Středočeském kraji k jedněm z nejvytíženějších a nasazení těchto nových kloubových autobusů tento stav výrazně odlehčí,“ uvedl Jareš.
Nasazeny na linku 380 budou čtyři nové klimatizované a nízkopodlažní kloubové autobusy od výrobce SOR Libchavy, upřesnil ředitel společnosti Arriva Střední Čechy František Soumar. S tím, že do jednoho vozidla se oproti těm původním vejde o téměř šedesát cestujících víc. „Na přelomu roku jsme na stejnou linku pořídili dva kratší autobusy; cestující se tak mohou těšit na nová a moderní vozidla,“ připomněl ředitel Soumar zlepšení na lince, kde dosud nebylo výjimkou potkávat i autobusy, které už leccos pamatují.
Nové kloubové autobusy – a také jejich nasazení právě s oteplením – chválí jako výrazný pokrok i ředitel pražské organizace Ropid (což znamená Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) Petr Tomčík. „Již splňují nové standardy kvality PID, které zaručí cestujícím tepelnou pohodu po celý rok, informační komfort v podobě zvýšeného počtu LCD obrazovek či pohodlnější měkká sedadla s vyššími opěradly,“ vyjmenoval hlavní výhody, které mohou cestující ocenit. „Dostatečná kapacita a pohodlí během cesty je pádným argumentem, proč do Prahy dojíždět veřejnou dopravou – a nikoli osobním automobilem,“ doplnil Tomčík.
Zástupce ředitele partnerské IDSK Jareš dále připomněl, že na firmy, u nichž kraj osobní dopravu objednává, IDSK dlouhodobě tlačí, aby pořizovaly více kloubových autobusů, jimiž jeden řidič dokáže odvézt více cestujících, a to za cenu navýšení nákladů, které není nijak dramatické.
Větší počet kapacitních autobusů pomáhá posílit vytížené linky – a to velmi efektivně, připomněl. „Například kloubový autobus má kapacitu až o 50procent vyšší, avšak náklady se u tohoto typu autobusu zvyšují o 15 až 20 procent,“ vysvětlil Jareš. Tyto autobusy jsou také vhodné pro školní nebo rekreační spoje v letní sezoně, protože dokážou lépe zvládat nárazové zvýšení zájmu cestujících. Nyní je to ještě aktuálnější v souvislosti se zavedením žákovského jízdného a slev pro seniory, což láká k využívání veřejné dopravy s větší četností.
Pořízení kloubových autobusů chválí také středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „Středočeský kraj si je vědom rostoucí poptávky po dopravě, a zároveň nedostatku řidičů autobusů, proto jsme rádi za nasazení těchto nových kloubových vozidel,“ konstatoval.
Nákup nových autobusů ohlašuje Arriva také pro další svou společnost, a to ČSAD MHD Kladno. Letos jich má být 25 – všechny poháněné stlačeným zemím plynem CNG – a to přesně podle požadavků kraje, který dopravu objednává: 13 kapacitních (z toho čtyři kloubové a devět 15metrových) a 12 ve standardní délce 12 metrů (z těch bude šest v třídveřovém provedení a šest dvoudveřových).
Tyto bezbariérové autobusy získané za pomoci evropské dotace by nejpozději od srpna měly nahrazovat zastaralé autobusy s nástupem po schůdcích a spalující naftu nejen na linkách na Kladensku, ale také při cestování do Prahy. Mají mít klimatizaci v prostoru pro cestující, možnost příjmu signálu Wi-Fi a moderní informační systém jak ve vozidlech, tak i venkovní, a to včetně akustických hlásičů pro nevidomé.