Synchronizace semaforů na berounských křižovatkách se už řidiči dožadují několik let a vypadá to, že se jí konečně dočkají. Na některých křižovatkách už byla nainstalovaná nová technologie jejich dynamického řízení. Ta je v současné době v režimu optimalizace.

„Prozatím se to týká čtyř křižovatek. Křižovatky ulic Lidická a Pražská, v České ulici, na Wagnerově náměstí a u horní brány do Tyršovy ulice. Až se dokončí oprava silnice v Plzeňské ulici, nainstaluje se nová technologie i na další následné křižovatky kromě křižovatky u supermarketu Lidl. Ta je už daleko,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Berouně Miroslav Jerling s tím, že je sice nová technologie už v provozu, ale synchronizace čtyř semaforů se stále ladí.

„Firma, která to má na starost, stále ještě mění program a upravuje nastavení. To, že se dá nastavení semaforů upravovat, je velkou výhodou. Může se tak v případě potřeby přizpůsobit různým situacím,“ vysvětlil Miroslav Jerling.

Dopravním zácpám v centru města při nehodě na dálnici ale ani tato synchronizace semaforů pravděpodobně nezabrání. „Počítám ale, že by se i v takovém případě měla díky ní situace v městské dopravě trošku zlepšit,“ konstatoval vedoucí berounského odboru dopravy. Časový interval na semaforech se bude v průběhu dne měnit tak, aby byl pro danou chvíli co nejefektivnější.

Podle pocitů některých řidičů je v posledních týdnech průjezd centrem Berouna plynulejší. „Několikrát se mi už stalo, že jsem z Wagnerova náměstí na berounské Závodí projel bez zastavení. Na semaforech mi v návaznosti naskákala zelená. Abych přiznávám, že nedokážu posoudit, zda šlo o náhodu či o důsledek té synchronizace,“ poznamenal Ivan Sýkora.

Miroslav Jerling si myslí, že se vliv synchronizace semaforů na plynulost dopravy v Berouně podstatněji projeví až po modernizaci a napojení těch zbývajících. Kvůli objížďkám, které řidiči musí absolvovat kvůli opravě silnice v Plzeňské ulici, nejsou nyní v městském v provozu běžné podmínky.

Mnoho řidičů, kteří přijíždějí do Berouna ve směru od Prahy, odbočuje z plzeňské komunikace už na Wagnerově náměstí. Protože nejedou přímo na Králův Dvůr a neodbočují na objízdnou trasu až na křižovatce s ulicí Bratří Nejedlých, provozu v Plzeňské ulici odlehčí. Na druhou stranu ale zase zpomalí provoz na jiných místech.

O synchronizaci semaforů se město pokusilo již před osmnácti lety, tehdejší pokus se ale nezdařil. Experti totiž tvrdili, že je to nereálné. Vedení města se této myšlenky nechtělo vzdát a v roce 2016 zadalo studii, která prokázala, že synchronizace je možná a na plynulost dopravy bude mít zásadní vliv.

Kromě toho jsou mnohé semafory v Berouně už na konci své životnosti. To byl také důvod, proč město v loňském roce zadalo projekt na modernizaci všech semaforů, jehož dílčí částí bylo právě nastavení synchronizace. Modernizace systému si vyžádá z městského rozpočtu částku ve výši 2,8 milionu korun.

Beroun navíc nyní nechává zpracovávat ucelenou dopravní koncepci tak, aby se jednotlivé složky dopravy propojily. Zahrnuje nejen průjezdnost městem a semafory, ale například také parkování.