Obce za tuto změnu bojovaly řadu let. Kamiony sjížděly z dálnice D5 na paralelně vedoucí silnici číslo 605, aby ušetřily za placení dálničního mýta. To bylo zavedeno už v roce 2007. Jejich projíždění mělo za následek zhoršení situace v obcích. Místní se museli potýkat s hustou dopravou, sníženou bezpečností na silnicích i hlukem.

Naději přinesl rok 2016. Tehdy Poslanecká sněmovna odsouhlasila novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, ale ani tak nebylo vyhráno. Nákladní vozy tudy jezdily dál. „Od této doby probíhala intenzivní jednání, dokumentování a dokazování, že tranzitní kamiony městem opravdu jezdí, i když vedle vede dálnice. Najali jsme si na to soukromou firmu, která provedla měření. Zdicemi projelo až 111 transitních kamionů za 24 hodin. Na Žebráku a v Cerhovicích to bylo ještě horší,“ připomněl starosta Zdic Antonína Sklenář.

Dlouhá cesta k usazení zákazového značení na komunikace pak skončila úspěšně letos na jaře po nutném schvalovacím úřednickým kolečku. „Povolení jsme dostali v květnu a nyní jsou před městem zákazové značky, které jsou součástí těch na dálnici. Předcházela tomu studie průjezdnosti a následně vypracovaný projekt, který musely odsouhlasit odbory dopravy v Berouně a Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra,“ doplnil Sklenář.

Okamžité zlepšení

Od 1. července tak tranzitní kamiony, které tudy pouze projíždějí, nesmí sjet z dálnice a dál pokračovat přes obce. Podle starosty přineslo výrazné zlepšení. „Od občanů, kteří žijí v centru, je ohlas velmi pozitivní. Okamžité snížení těžké kamionové dopravy pocítili a děkují. I ostatní občané shledají, že je přecházení hlavní komunikace bezpečnější,“ dodal starosta.I přes značení se ale stále najednou tací, kteří chtějí za mýto ušetřit. Od začátku omezení zdičtí strážníci provádějí kontroly a zastavili již na dvě desítky kamionů. Sankce padly u několika z nich. „Tři řidiči porušili zákaz tím, že pouze přes město projížděli. Všichni byli pokutováni,“ potvrdil starosta.