Jak situaci řeší na berounských školách? Nutí vedení škol své pracovníky dodržovat osmihodinovou pracovní dobu, nebo jim povoluje část této doby strávit mimo pracoviště, i když tak za ně přebírá zodpovědnost?

Špatná legislativa

„Je to velký problém. Někde kvůli tomu dokonce zavedli pružnou pracovní dobu, ale nevím, jestli je to nejlepší nápad. V bývalém pracovním řádu pedagogických pracovníků se psalo, že učitelé mají polovinu pracovní doby na přípravu, a to bylo podle mě v pořádku. Nyní tato věc není vůbec dopracovaná a pro vedení škol se tak situace stala téměř neřešitelnou,“ stěžoval si zástupce ředitele na 2. Základní škole v Berouně Pavel Herold. Podle něj se starý pracovní řád pedagogických pracovníků zrušil a nový ještě neplatí. „Je to špatná legislativa. My to řešíme tak, že za učitele přebíráme zodpovědnost. Rozhodně je ve škole nedržíme do čtyř hodin odpoledne,“ sdělil Herold.

Specifické povolání

V osmihodinové pracovní době pro pedagogy vidí problém i na Jungmannově základní škole v Berouně. „Z vlastní zkušenosti vím, že člověk poté, co odučí šest hodin v kuse, nemůže hodinu nic dělat. Učitelé zkrátka nejsou jako ostatní zaměstnanci. Ty jsem třeba nikdy neviděl, aby z práce tahali plné tašky, jako to dělají kantoři, když si berou domů sešity na opravování. Učitel také stráví hromadu času nad přípravami na vyučování. Kromě toho musí pedagogové absolvovat řadu vzdělávacích kurzů kvůli měnící se legislativě a aby vyučovací hodiny nebyly pořád stejné,“ řekl zástupce ředitele na Jungmannově základní škole v Berouně Jiří Bartoš.

Učitelům i vedení škol přibyla letošní školní rok další práce navíc, a to tvorba školních vzdělávacích plánů. „Neznám profesi, kde by nad rámec svých povinností a zadarmo tvořili vlastní plány,“ pokračoval Bartoš. „Co ale učitele podle mě tíží nejvíce, je současné postavení ve společnosti. Dříve si veřejnost pedagogů vážila, ale dnes se učitel setká s žákem, který je z rodiny naučený pohlížet na kantora jako na sociálně slabého. Za to může samozřejmě i nízký plat,“ dodal zástupce ředitele.

Učitelé nesouhlasí

A co na srovnávání s ostatními zaměstnanci říkají samotní pedagogové? „Učitelské povolání je hodně psychicky náročné. Když bych měla strávit celou pracovní dobu ve škole a dělat tady přípravy na vyučování, tak to kvůli chybějícímu zázemí dost dobře nepůjde. Pokud má člověk svůj kabinet, tak by to ještě šlo, ale když se má pedagog plně soustředit ve sborovně, kde je dvanáct lidí, tak je to nemyslitelné,“ sdělila výchovná poradkyně Markéta Jansová. „Myslím si, že srovnávat učitelské povolání s jakýmkoli jiným není vhodné. Například na výletech či školách v přírodě má učitel za žáky odpovědnost i přes noc, takže v těchto případech je pracovní doba dvacet čtyři hodin,“ dodala Jansová.

Stejný názor má i učitelka Lenka Šneidaufová. „Osmihodinová pracovní doba by se mi rozhodně nelíbila, protože naše práce je velice rozdílná oproti jiným profesím. My domů nepřijdeme s čistou hlavou a navíc se připravujeme na další den. Po šesti hodinách, které odučíme, se hned nemůžeme ještě připravovat na další hodiny. Člověk se prostě musí trochu vydýchat a pak může pracovat dál,“ řekla Lenka Šneidaufová.