V obci Hýskov se po dokončení kanalizace vyskytl další problém. Ve střední části obce, v ulici Spádová, umístil někdo na vrchol ulice dva velké balvany. Znemožnil tím tak průjezd kopcem. Lidé, kteří zde bydlí, se do domovů dostanou. Cestu přes kopec však využívají jako zkratku.
„Přijeďte se podívat, vyfoťte to a zveřejněte, ať vidí i ostatní, co je také možné udělat za tichého přihlížení obecního úřadu, a to v ulici Spádová. Tam si místní občan nespokojený s tím, že okolo jezdí auta, přivezl dva velké kameny, aby se po této obecní komunikaci jezdit nemohlo. Nikdo s tím nic neudělá, nebo dělat nechce. Ale vždyť máme demokracii…,“ napsal do redakce Berounského deníku jeden z hýskovských občanů.
Obecní úřad Hýskov podle jeho vyjádření tiše nepřihlíží. Dne 8. června společně s dopravním inženýrem Policie ČR Sabinou Burdovou a vedoucím odboru dopravy v Berouně Miroslavem Jerlingem provedl šetření na místních komunikacích Srázná, Spádová, K Lávce a Za Tratí. Všichni došli k názoru, že se jedná o velmi příkré a nebezpečné komunikace se sklonem až 29,2 %, kde by se vůbec jezdit nemělo.
Kameny v ulici Spádová se řešily také. Jelikož je ulice označena dopravní značkou jako slepá a kameny jsou z obou směrů dobře viditelné, nenajdeme zde žádný problém s povolením. Jen se musí nastříkat černo–žlutou barvou. Je to tedy jeden z nejschůdnějších způsobů, jak vyřešit dopravní situaci v této ulici.
„Dříve se těmito ulicemi nejezdilo, byly zde zatravněné plochy. Po kanalizaci se komunikace zprůjezdnily, ale díky autům jedoucím nahoru do kopce se povrch rozrušuje. Řidiči zde ani nemohou odhadnout, jestli neohrozí nějakého chodce,“ objasnila situaci starostka Hýskova Ivana Týlová.
Dopravní situací se hodlají zabývat i v dalších sousedních ulicích. Například v ulici Srázná plánuje obecní úřad umístit sklopné zátarasy. V ulici K Lávce se udělá odtok vody, takže přes žlab nikdo jezdit nebude. V poslední ulici, Za Tratí, je to nejproblematičtější. Zde musí obyvatelé vyjíždět až na vrchol kopce do svých domů, vše bude tedy záležet hlavně na morálce ostatních, aby si cestu přes kopec nezkracovali.
„Protože řešení pomocí dopravních značek by bylo současně omezující i pro místní obyvatele nebo neúčinné a také stěží vymahatelné, přistoupil bych k němu až po vyčerpání jiných možností. Zkusíme vyzvat občany i prostřednictvím Berounského deníku aby ti, kteří v této lokalitě nebydlí, tyto komunikace nevyužívali. Pokud se navrhovaný způsob neosvědčí, přistoupíme k dopravním značkám. Ukázněný občan však pochopí výzvu v tisku, ale ten neukázněný nebude respektovat ani dopravní značky a bude problematické, aby byl postižen,“ vysvětluje starostce v dopise Miroslav Jerling.
A co na to občané žijící ve Spádové ulici? „Já si kameny pochvaluji, protože tady nejezdili lidi, ale blázni. Ulice byla po kanalizaci ve špatném stavu, a když tady auta lítala, způsobovala oblaka prachu a hluk,“ pochvaluje si současný stav obyvatel Milan Josífek.
TEREZA LAIBLOVÁ