Stavba zahrne rekonstrukci železničního spodku a svršku, výstavbu odbočky Lom, úpravu nástupiště a přejezdu v obci Srbsko, mostů a propustků, modernizaci zabezpečovacího zařízení. Součástí plánů je také zajištění skalních svahů podél trati.

Právě ke skalám se váže několik podmínek ministerstva životního prostředí. Stavbaři musejí například ochránit trsy lomikamene trsnatého, lomikamene vždyživého a hvozdíku dočasnou konstrukcí. Zachovat musejí i exempláře vzácné rostliny včelníku rakouského. Podmínky se týkají například i protihlukových opatření, která musejí mít primárně podobu absorbérů, stěny se připouštějí jen v nejnutnějších případech.

Traťová rychlost bude nově 90 až 125 km/h, ovšem až do doplnění evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS v samostatné stavbě zůstane omezena na 100 km/h. Úsek je dlouhý přes sedm kilometrů, náklady na jeho přestavbu se odhadují na 1,7 miliardy. Práce budou probíhat za jednokolejného provozu, SŽ mluví o „omezení výluk na minimum“.

Řešený úsek je součástí trati Praha-Smíchov – Beroun, která patří k nejproblematičtějším v celé síti. Trať kapacitně nestačí a časté poruchy vedou ke kolapsům vlakové dopravy. V budoucnu by měl problém vyřešit tunel mezi Prahou a Berounem, do té doby chce ale Správa železnic postupně zmodernizovat stávající trať.

Na schválený úsek Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo) by měla navázat optimalizace úseku odbočka Berounka – Karlštejn, která získala kladné stanovisko v procesu posouzení vlivu na okolí (EIA) loni v červnu. V letech 2024 až 2026 by měly proběhnout stavební práce také na úseku od Prahy skrze Černošice po plánovanou odbočku Berounka v Mokropsech. Plány loni v lednu schválila centrální komise ministerstva dopravy. Pražský úsek Smíchov – Radotín se aktuálně vylepšuje.