V letních měsících mají pracovníci záchranky daleko více práce než v jiné části roku. Kromě častějších výjezdů k pacientům, kteří kolabují z velkého vedra, je zaměstnávají i děti, které se v létě nudí. „Děti si o letních prázdninách dělají legraci a volají na naši tísňovou linku. Kromě nich máme ale velké problémy i s lidmi, kteří šetří pohonné hmoty a při menších zdravotních potížích si zavolají záchranku. Místo toho aby si autem či autobusem dojeli

k lékaři,“ informoval ředitel Záchranné služby Středočeské ho kraje Robert Zeleňák. Jak dále uvedl, zatěžuje záchranáře i liknavost některých lékařů. „Zažil jsem případ, kdy k lékařce přišel pacient s vysokým tlakem. Ona mu předepsala léky s tím, že když se mu přitíží, tak ať si zavolá záchranku. Místo toho aby mu řekla, že má okamžitě přijít do její ordinace,“ dodal Robert Zeleňák.

S vtipálky mají zkušenost také pracovníci Zdravotní záchranné služby Trans Hospital Řevnice, kteří jeden takový případ zaznamenali zhruba před třemi týdny. „Dostali jsme pokyn, abychom vyjeli do Černošic, odkud bylo nahlášené bezvědomí muže v zaparkovaném automobilu. Člověk, který případ oznámil, spekuloval i o možné smrti. V Černošicích jsme pak spolu s policií jezdili poměrně dlouhou dobu, ale nikoho jsme nenašli,“ vzpomínal Bořek Bulíček z Trans Hospital Řevnice. Podle jeho slov se s podobnými případy setkají tak pětkrát až šestkrát za rok. Co se však týká zdravotního stavu, tak ten by rozhodně nepodceňoval. „Na posouzení zdravotního stavu jsou na lince školení dispečeři. Ti rozhodují, jestli je případ natolik vážný, abychom k němu vyjeli. Lidé, kteří k nám volají, většinou nejsou odborníci. Rozhodně tedy platí, že je lepší zavolat než situaci podcenit,“ dodal.

Nepříjemnou zkušenost mají na kladenském operačním středisku z minulého týdne. „Volal k nám někdo, kdo se představil jako Angličan. Při pozorném náslechu hovoru ale dispečerka odhalila, že se zřejmě baví nějaké dítě a čte sice anglický text, ale pozadu,“ popsal situaci vedoucí lékař oblastního střediska kladenské záchranky Viktor Rybáček.

Přestože takového šprýmaře se většinou okamžitě podaří odhalit, blokuje linku, kterou v tu chvíli akutně potřebuje někdo jiný. „Bohužel to v poslední době nedělají jenom děti, ale čas na tuto pochybnou zábavu si najdou i dospělí. Měli by si uvědomit, že jejich chování je velice nezodpovědné,“ řekla mluvčí středočeské záchranky Nina Šeblová.

Podobné praktiky se nelíbí ani většině lidí. „Dával bych za to tresty natvrdo. Vím, že takových telefonátů mají podobné linky desítky denně. Potěší mě, když takového člověka chytí,“ uvedl dvaačtyřicetiletý Martin Haisman. Olga Chocová z Berouna by takové lidi určitě potrestala. „Nevím sice jak, ale takové chování je podle mne velká bezohlednost vůči ostatním občanům, kteří mohou mít v inkriminované době nějaké vážné zdravotní problémy. Záchranná služba má omezený počet vozů a kvůli legraci někoho nezodpovědného tak může i zbytečně zemřít člověk,“ myslí si obyvatelka Berouna.